Home / Luchtvaart / Emirates: nog twee A380’s

Emirates: nog twee A380’s

Emirates: nog twee A380’s

Emirates heeft twee Airbus A380’s besteld, waarmee de totale order van de Arabische carrier voor de superjumbo op 142 komt, waarvan er 75 zijn afgeleverd.

Emirates hoeft niet lang op de twee extra A380’s te wachten: de toestellen waren al in productie, bestemd voor de Japanse maatschappij Skymark Airlines, die in 2014 wegens financiële problemen de order bij Airbus (voor in totaal zes A380’s) introk.

Voor Airbus is de bestelling voor twee A380’s (een beetje) goed nieuws. Van het toestel, met een cataloguswaarde van 430 miljoen dollar, zijn sinds de eerste orders in het jaar 2000 in totaal 319 stuks besteld, waarvan er 184 zijn afgeleverd en dienst doen. Het aantal bestellingen is veel lager dan waar Airbus op had gerekend. Vooral de laatste jaren droogde het orderboek op. Zo besloot Air France vorige maand de laatste twee bestelde A380’s niet af te nemen en houdt haar vloot van dit toesteltype op tien stuks, die allemaal operationeel zijn.

Ook de spreiding onder de klanten van de A380 is niet gunstig voor de fabrikant. Emirates is goed voor bijna de helft van alle bestelde superjumbo’s. Geen enkele Amerikaanse carrier heeft zich gewaagd aan de A380, terwijl pas vorig jaar de eerste Japanse order binnenkwam, een hele kleine: drie toestellen voor ANA.

Ter vergelijking: van de Boeing 747, de voorganger van de A380 als grootste vliegtuig ter wereld, die sinds 1969 in verscheidene varianten vloog, werden 1.520 exemplaren verkocht. Japan Airlines schafte in al die jaren 126 Boeing 747’s, British Airways 109 , Air France 99 en United Airlines 90. KLM heeft in totaal 56 Boeing 747’s in dienst gehad – op dit moment zijn er nog 23 Boeing 747-400’s operationeel bij KLM.

De Boeing 747-400 was van alle types 747 het meest succesvol, maar wordt niet meer gebouwd. De doorontwikkelde opvolger, de Boeing 747-8 is daarentegen geen succes. Van de passagiersvariant zijn 51 stuks besteld, sinds 2005; de vrachtversie doet het iets beter, met 74 exemplaren in het orderboek. Er zijn nu 102 Boeing 747-8’s in bedrijf.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…

RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…