Home / Luchtvaart / Emirates mag met tweede A380 naar Schiphol

Emirates mag met tweede A380 naar Schiphol

Emirates mag met tweede A380 naar Schiphol

Emirates mag vanaf 1 februari met een tweede A380 op Schiphol gaan vliegen. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma laten weten in antwoord op kamervragen.
Emirates zal de A380 inzetten voor haar avondvlucht naar Dubai, die nu nog wordt uitgevoerd met een Boeing 777. “Emirates heeft een aanvraag ingediend om met ingang van 1 februari 2016 haar avondvlucht uit te voeren met een Airbus A380. Deze aanvraag heb ik recentelijk goedgekeurd,” aldus Dijksma.

Volgens Dijksma heeft zij de aanvraag goedgekeurd op basis van het luchtvaartverdrag tussen Nederland en de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). “Alleen als wordt aangetoond dat de maatschappijen uit de VAE zich niet houden aan de bepalingen van het luchtvaartverdrag, zijn er mogelijkheden om een tweede dagelijkse vlucht met de A380 tegen te houden.”

Dat luchtvaartverdrag stamt uit 1990 en is in 2000 aangevuld. “En heeft een liberaal karakter,” aldus Dijksma. Volgens het verdrag gelden er geen beperkingen ten aanzien van het aantal luchtvaartmaatschappijen, het aantal vluchten, het type toestel of het aantal stoelen dat wordt aangeboden.

Het verdrag bepaalt wel dat het aanbod moet worden afgestemd op de vraag en dat de diensten van andere luchtvaartmaatschappijen niet op een onredelijk wijze worden getroffen. “Ik heb de aanvraag van Emirates laten toetsen aan de bepalingen van het verdrag. Uit dit onderzoek blijkt dat de inzet van een tweede A380 een relatief beperkte capaciteitsuitbreiding tot gevolg heeft en er geen aanwijzingen zijn om de inzet van een tweede A380 tegen te houden,” aldus Dijksma. “Er zijn geen significante effecten op de netwerkkwaliteit van Schiphol.”

Dijksma wijst verder op het belang van een gezamenlijke Europese aanpak met betrekking tot de luchtvaartmaatschappijen uit de Golfregio. “Op 7 december jongstleden heeft de Europese Commissie het langverwachte Aviation Package gepubliceerd met daarin onder meer voorstellen voor mandaten voor luchtvaartonderhandelingen met de Golfstaten. Dat is een belangrijke stap omdat in de mandaten een clausule over eerlijke concurrentie kan worden opgenomen.”

Zij merkt daarbij op dat het aan de transportministers van de lidstaten is om de inhoud van de mandaten vast te stellen. “Zo kunnen zij de vinger aan de pols houden voor wat hun nationale belangen betreft.”

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….