Home / Luchtvaart / Emirates beste airline


Emirates beste airline


Emirates beste airline


De Consumentenbond heeft een onderzoek gedaan naar de klanttevredenheid over airlines die opereren vanaf Nederlandse bodem. Emirates komt als beste uit de bus, Ryanair bungelt onderaan.

In het juninummer van de Consumentengids publiceert de bond haar onderzoek onder de naam ‘Vliegen voor een habbekrats. Maar hoe tevreden zijn we nog?’ De organisatie verwijst naar een eigen publicatie, twintig jaar geleden, waarin stond dat de concurrentie binnen de luchtvaart in Europa ‘langzaam’ ontwaakte. ‘Inmiddels is die goed wakker geworden,’ schrijft de bond nu.

De prijzen van vluchten zijn in twee decennia sterk gedaald en de keus is veel groter. Maar de service aan boord is minder geworden, constateert de Consumentenbond. ‘Dit leidt tot ontevredenheid, zo blijkt uit onze internetenquête.’

Waar reizigers zich het meest aan storen is de kwaliteit van de stoelen en de maaltijden aan boord, evenals het feit dat zij ‘overal voor moeten bijbetalen. ‘Betalen om naast elkaar of op een specifieke plek te zitten, lijkt het nieuwste verdienmodel van de luchtvaartmaatschappijen,’ schrijft de Consumentenbond, die een reiziger over dit punt als volgt citeert: ‘Sinds kort kom je niet meer naast je partner te zitten als je geen plaats koopt. Het lijkt wel of ze expres iedereen door elkaar plaatsen.’

Emirates een 9,2
Van alle maatschappijen die vanaf Schiphol opereren krijgt Emirates het hoogste gemiddeld rapportcijfer: een 9,2. Op nummer twee staat Cathay Pacific (8,7), gevolgd door KLM (8,1). Prijsvechters als Transavia (7,3), easyJet (7,0) en Ryanair (6,5) moeten het doen met lagere waarderingen.

Maar de reizigers beseffen wel dat bij een goedkoop ticket de kwaliteitseisen niet al te hoog kunnen zijn. Bij easyJet is 78 procent van de passagiers daarom tevreden over de prijs-kwaliteitsverhouding, bij Ryanair is dat 76 procent en bij Transavia 66 procent.

Emirates en KLM, waar de verwachtingen van de passagiers beduidend hoger liggen, scoren 78 procent respectievelijk 65 procent wat betreft tevredenheid over de prijs-kwaliteitsverhouding.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…