Home / Luchtvaart / Emirates beste airline


Emirates beste airline


Emirates beste airline


De Consumentenbond heeft een onderzoek gedaan naar de klanttevredenheid over airlines die opereren vanaf Nederlandse bodem. Emirates komt als beste uit de bus, Ryanair bungelt onderaan.

In het juninummer van de Consumentengids publiceert de bond haar onderzoek onder de naam ‘Vliegen voor een habbekrats. Maar hoe tevreden zijn we nog?’ De organisatie verwijst naar een eigen publicatie, twintig jaar geleden, waarin stond dat de concurrentie binnen de luchtvaart in Europa ‘langzaam’ ontwaakte. ‘Inmiddels is die goed wakker geworden,’ schrijft de bond nu.

De prijzen van vluchten zijn in twee decennia sterk gedaald en de keus is veel groter. Maar de service aan boord is minder geworden, constateert de Consumentenbond. ‘Dit leidt tot ontevredenheid, zo blijkt uit onze internetenquête.’

Waar reizigers zich het meest aan storen is de kwaliteit van de stoelen en de maaltijden aan boord, evenals het feit dat zij ‘overal voor moeten bijbetalen. ‘Betalen om naast elkaar of op een specifieke plek te zitten, lijkt het nieuwste verdienmodel van de luchtvaartmaatschappijen,’ schrijft de Consumentenbond, die een reiziger over dit punt als volgt citeert: ‘Sinds kort kom je niet meer naast je partner te zitten als je geen plaats koopt. Het lijkt wel of ze expres iedereen door elkaar plaatsen.’

Emirates een 9,2
Van alle maatschappijen die vanaf Schiphol opereren krijgt Emirates het hoogste gemiddeld rapportcijfer: een 9,2. Op nummer twee staat Cathay Pacific (8,7), gevolgd door KLM (8,1). Prijsvechters als Transavia (7,3), easyJet (7,0) en Ryanair (6,5) moeten het doen met lagere waarderingen.

Maar de reizigers beseffen wel dat bij een goedkoop ticket de kwaliteitseisen niet al te hoog kunnen zijn. Bij easyJet is 78 procent van de passagiers daarom tevreden over de prijs-kwaliteitsverhouding, bij Ryanair is dat 76 procent en bij Transavia 66 procent.

Emirates en KLM, waar de verwachtingen van de passagiers beduidend hoger liggen, scoren 78 procent respectievelijk 65 procent wat betreft tevredenheid over de prijs-kwaliteitsverhouding.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Accor doet plastic in de ban

Accor doet plastic in de ban

24/01/2020

Accor wil binnen drie jaar alle plastic wegwerpartikelen voor de eigen hotelgasten verbannen en vervangen door duurzaam materiaal. De hotelgroep sluit hiermee aan bij het Global Plastics Initiative van de…

Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…

Tempo: nieuw merk bij Hilton

Tempo: nieuw merk bij Hilton

22/01/2020

Hilton heeft een nieuw merk in de markt gezet onder de naam Tempo. De Amerikaanse keten heeft er niet bij gezegd waar en wanneer het eerste Tempo-hotel open gaat. Hilton…