Home / Luchtvaart / Emirates beste airline


Emirates beste airline


Emirates beste airline


De Consumentenbond heeft een onderzoek gedaan naar de klanttevredenheid over airlines die opereren vanaf Nederlandse bodem. Emirates komt als beste uit de bus, Ryanair bungelt onderaan.

In het juninummer van de Consumentengids publiceert de bond haar onderzoek onder de naam ‘Vliegen voor een habbekrats. Maar hoe tevreden zijn we nog?’ De organisatie verwijst naar een eigen publicatie, twintig jaar geleden, waarin stond dat de concurrentie binnen de luchtvaart in Europa ‘langzaam’ ontwaakte. ‘Inmiddels is die goed wakker geworden,’ schrijft de bond nu.

De prijzen van vluchten zijn in twee decennia sterk gedaald en de keus is veel groter. Maar de service aan boord is minder geworden, constateert de Consumentenbond. ‘Dit leidt tot ontevredenheid, zo blijkt uit onze internetenquête.’

Waar reizigers zich het meest aan storen is de kwaliteit van de stoelen en de maaltijden aan boord, evenals het feit dat zij ‘overal voor moeten bijbetalen. ‘Betalen om naast elkaar of op een specifieke plek te zitten, lijkt het nieuwste verdienmodel van de luchtvaartmaatschappijen,’ schrijft de Consumentenbond, die een reiziger over dit punt als volgt citeert: ‘Sinds kort kom je niet meer naast je partner te zitten als je geen plaats koopt. Het lijkt wel of ze expres iedereen door elkaar plaatsen.’

Emirates een 9,2
Van alle maatschappijen die vanaf Schiphol opereren krijgt Emirates het hoogste gemiddeld rapportcijfer: een 9,2. Op nummer twee staat Cathay Pacific (8,7), gevolgd door KLM (8,1). Prijsvechters als Transavia (7,3), easyJet (7,0) en Ryanair (6,5) moeten het doen met lagere waarderingen.

Maar de reizigers beseffen wel dat bij een goedkoop ticket de kwaliteitseisen niet al te hoog kunnen zijn. Bij easyJet is 78 procent van de passagiers daarom tevreden over de prijs-kwaliteitsverhouding, bij Ryanair is dat 76 procent en bij Transavia 66 procent.

Emirates en KLM, waar de verwachtingen van de passagiers beduidend hoger liggen, scoren 78 procent respectievelijk 65 procent wat betreft tevredenheid over de prijs-kwaliteitsverhouding.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
‘Enorme kansen’ BCD Travel

‘Enorme kansen’ BCD Travel

10/08/2020

BCD Travel heeft een nieuwe deal gesloten met SAP Concur voor zakelijke hotelreserveringen. BCD zegt dat overeenkomsten als deze in coronatijd “enorme kansen” bieden om “toegevoegde waarde te blijven leveren”…

Veel agressie door corona

Veel agressie door corona

10/08/2020

De Inspectie Leefomgeving en Transport zegt maandag zich zorgen te maken over de vele meldingen van “misdragende passagiers” aan boord van vliegtuigen, met vertrek van of aankomst op Nederlandse luchthavens….

Duitsland verplicht coronatest

Duitsland verplicht coronatest

07/08/2020

Met ingang van zaterdag 8 augustus moeten alle passagiers op Duitse luchthavens die zijn aangekomen vanuit risicogebieden verplicht een coronatest ondergaan. Dit heeft de regering in Berlijn besloten. Wie weigert…

Teststraat corona op Schiphol

Teststraat corona op Schiphol

06/08/2020

De regering wil een vrijwillige teststraat inrichten voor passagiers afkomstig uit zogeheten risicogebieden. Dit heeft minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid donderdagavond gezegd tijdens een persconferentie, samen met premier Rutte….