KLM Cityhopper heeft haar 49ste en ‘voorlopig laatste Embraer’ ontvangen, een E-175+, zo meldt het bedrijf. KLM Cityhopper heeft de grootste Embraer-vloot in Europa.
KLM Cityhopper (KLC) heeft zeventien toestellen in dienst van de kleinere variant E175 en 32 van de grotere versie E195. Er staan geen nieuwe orders meer uit. De vliegtuigen worden ingezet op Europese vluchten met een korte afstand.
‘De Embraers dragen bij aan de verduurzaming van KLM’s vloot,’ zegt het bedrijf. De vliegtuigen verbruiken minder brandstof dan hun voorgangers en stoten daardoor minder CO2 uit. De E175 heeft volgens een berekening van KLC 22 procent minder brandstof nodig in vergelijking met zijn voorganger, de Fokker 70.
KLC duidt het toestel aan als de E175+. De + is een toevoeging van de airline zelf en verwijst naar een recent type wingtip van het vliegtuig, die nog een keer een verlaging van het brandstofverbruik van 6,4 procent zou opleveren, in vergelijking met de ‘gewone’ E175. De Braziliaanse fabrikant maakt op haar website geen gewag van het type E175+ en noemt in een overzicht alleen de E175, waarbij de wingtip standaard is.
Met 49 E-Jets is KLM Cityhopper in Europa de grootste operator van Embraers. Wereldwijd is het Amerikaanse Republic Airline verreweg de grootste gebruiker, met 191 toestellen (E170 en E175).

