Home / Luchtvaart / Elbers zwijgt over rol Eurlings

Elbers zwijgt over rol Eurlings

Elbers zwijgt over rol Eurlings

Zakenreis sprak in de marge van de jaarvergadering van IATA in Miami met topman Pieter Elbers van KLM. Over de stand van zaken bij Air France-KLM naar aanleiding van recente ontwikkelingen.

Wat we pas sinds kort weten is de Nederlandse regering in 2010 in onderhandelingen met Frankrijk over Air France-KLM een aantal gunstige afspraken over KLM en Schiphol heeft ingetrokken. Wat vindt u daarvan?
“Air France en KLM zijn in 2004 gefuseerd en er zijn inderdaad afspraken gemaakt, die in 2010 deels zijn aangepast. Het beeld dat hierover hier en daar is neergezet, dat alle afspraken uit 2004 goed waren en dat ze vijf jaar geleden zijn weggegeven, klopt niet. Afspraken kunnen niet voor altijd onveranderd blijven, het is een dynamisch geheel. Ik kan mijn bedrijf ook niet runnen als er geen dynamiek en flexibiliteit is. Ook het beeld van de Fransen tegen de Nederlanders klopt niet. Air France en KLM hebben elkaar nodig op samen sterk te zijn tegenover de grote boze buitenwereld. Als we een partij in het grote geheel willen zijn, moeten we samen optrekken.”

Uw voorganger Camiel Eurlings was in 2010 als minister van Verkeer verantwoordelijk voor de gewijzigde afspraken met Frankrijk. Kort daarna kwam hij in de raad van bestuur van KLM, tussen juli 2013 en oktober 2014 zelfs als CEO en ineens moest hij weg. Was er een verband?
Daar wil ik niets over zeggen, helemaal niets. Er is destijds een verklaring gegeven en daar blijft het bij.”

De Franse staat heeft sinds de aandeelhoudersvergadering van vorige maand meer invloed in Air France-KLM, wat vindt u daar van?
“Het percentage van de Franse staat is marginaal groter geworden, anderhalf procent. In Frankrijk is de Florange-wet toegepast, die de nadruk legt op een meer stabiele aandeelhoudersbasis. Dit is voorgelegd aan de aandeelhouders en die hebben ermee ingestemd, dat is de democratie van de shareholders. Die wet heeft niets met luchtvaart te maken, maar geldt voor alle sectoren. Een aantal andere Europese landen heeft overigens vergelijkbare wetten.”

Waar staat Air France-KLM op dit moment?
“We hebben de periode van Transform achter de rug. Dat was drie jaar vooral alle focus op de unitkosten. Het programma liep tot 2014. We zijn nu begonnen aan Perform 2020 waarin een mix hebben van investeren in product en samenwerking, met name in Azië en ook weer een heel serieus kostenprogramma. Dit voeren we zowel bij Air France als KLM door. Bij KLM begint de zaak te draaien. Voor deze CAO-ronde zijn we klaar in de onderhandelingen met het grondpersoneel en met de cabine zijn we er ook. Alleen het gesprek met de piloten is nog gaande. Soms gaat het niet zo snel als je zou willen, maar er zit zeker vooruitgang in.”

De positie van de Golfcarriers zal hier in Miami ter sprake komen. Waar staat u in de discussie?
“We moeten samen in Europa kijken hoe we ermee omgaan. Welk stuk van de concurrentie is reëel en welk stuk niet. Concurrentie zelf is het probleem niet, maar de vraag is of we allemaal met dezelfde wapens strijden.”

Staatssteun is niet overal verboden, toch?
“Nee dat klopt, maar je kunt wel kijken naar luchtvaartovereenkomsten en of die goed worden nageleefd. Met de Verenigde Arabische Emiraten hebben we niet helemaal open skies, maar het zit wel erg dicht in de buurt. Met het emiraat Qatar is de overeenkomst gelimiteerd.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….