Home / Luchtvaart / Elbers: ‘Organisatiediscussies moeten we achter ons laten’

Elbers: ‘Organisatiediscussies moeten we achter ons laten’

Elbers: ‘Organisatiediscussies moeten we achter ons laten’

Sinds zondag 31 maart vliegt KLM drie keer per week naar Boston. Zakenreis ging mee op de openingsvlucht en sprak met KLM president-directeur Pieter Elbers.

Waarom vliegt KLM nu ook onder eigen vlag naar Boston, terwijl partner Delta Air Lines al twee dagelijkse vluchten op deze bestemming heeft?
“Deze lijn doet het heel goed, de markt is enorm. Het feit dat deze eerste vlucht een bezettingsgraad van 99 procent heeft, onderbouwt dat. Enerzijds is de vraag hartstikke goed, dus is het financieel een gezonde business case. Anderzijds hebben we nu zowel de KLM-brand als de Delta-brand op de route. We doen nog steeds alles samen met Delta, maar we zien dat je voor optimale distributie ook je eigen merk moet promoten. We willen dat KLM voor de Amerikanen weer een herkenbaar merk is.”

De afgelopen maanden is er veel onrust geweest binnen Air France-KLM, zowel over de organisatiestructuur als over uw eigen positie. Hoe hebt u dat ervaren?
“Dat was een vervelende periode. Het feit dat zo’n discussie wel heel publiek wordt – over iets waarvan je zelf veronderstelt dat het geen issue is – en dan vervolgens zo’n groot gebeuren wordt, dat is niet leuk. Maar ik heb de saamhorigheid en solidariteit van alle KLM-medewerkers als zeer hartverwarmend ervaren. De vele berichten die ik heb ontvangen en de spontane handtekeningenactie die is opgestart, hebben me heel goed gedaan.”

Hans Smits, de voorzitter van de raad van commissarissen van KLM, zei in Nieuwsuur dat u op enig moment CEO van Air France-KLM had kunnen worden.
“Zo expliciet is het nooit geweest.”

Had u het succes van KLM kunnen vertalen naar Air France?
“Ik heb mijn carrière opgebouwd bij KLM. Dat betekent dat je het bedrijf en de mensen door en door kent, wat het in de contacten makkelijker maakt. Mijn kennis van het bedrijf betekent ook dat je meer snelheid kunt maken. Maar evengoed heb ik de eerste twee jaar bij KLM genoeg gedoe gehad. Het is niet vanaf dag één alleen maar bergopwaarts gegaan. In de wijze waarop wij te werk zijn gegaan, zitten een aantal universele aspecten: je gaat met een team aan de slag, je zet een stip aan de horizon en je gaat daar met elkaar over in discussie. Hoe je een turn-around maakt met een bedrijf, hoe je mensen mobiliseert, hoe je strategische keuzes maakt en die dan vervolgens ook uitvoert – dat staat los van KLM. Daar kan ik op zich ergens anders ook mijn best voor doen.”

Had u CEO van Air France-KLM willen worden?
“Ik ben blij waar ik zat en waar ik zit.”

Bent u betrokken geweest bij de aanstelling van Ben Smith, die sinds september 2018 de CEO van Air France-KLM is?
“Nee, de Air France-KLM Board gaat daarover.”

Was u wel op de hoogte?
“Ook niet. Het proces heeft best lang geduurd en er is een hoop over te doen geweest, maar het is buiten mij omgegaan.”

Wat staat nu op de agenda?
“Het is belangrijk dat er een plan komt om Air France weer gezond te maken. Het grote verschil tussen Air France-KLM ten opzichte van de concurrenten wordt door een groot deel bepaald door de performance van Air France. Alle analyses zijn in het verleden al gedaan. Nu gaat het erom: hoe krijg je die club weer de goede kant op.”

Er zijn nieuwe cao’s afgesloten met de vliegers en het cabinepersoneel van Air France. Zijn daarbij niet te veel concessies gedaan?
“De details ken ik niet en het is ook niet aan mij om daar een oordeel over te vellen. Belangrijk is dat de rust is wedergekeerd en op basis hiervan kunnen ze weer gaan bouwen.”

Wat moet er nog meer gebeuren?
“Behalve Air France gezond maken speelt nog de Europese consolidatievraag en de groeibeperking op Schiphol. Dat zijn grote strategische onderwerpen om onze tanden in te zetten. Het zijn uiteenlopende zaken. De verdere consolidatie in Europa is iets heel anders dan de beperkte groeiruimte op Schiphol.”

Hoe kun je Air France weer gezond maken als de salarissen al zijn vastgelegd in nieuwe cao’s?
“Je kunt denken aan flexibiliteit in roosters en het efficiënter inzetten van vliegtuigen. Bij KLM hebben we met de inzet van alle KLM’ers de afgelopen jaren ook veel meer gedaan dan alleen nieuwe cao’s afsluiten en daar ben ik enorm trots op. De vlootbenuttingsgraad is omhooggegaan, we hebben gewerkt aan het verhogen van de bezettingsgraad en onze netwerkplanning is veel dynamischer geworden. Ook het investeren in de klanten van de afgelopen jaren heeft z’n vruchten afgeworpen in de klantenwaardering. Bij Air France zou je deze zaken ook kunnen veranderen om tot een betere winstgevendheid te komen.”

In een interview met NRC Handelsblad zei Groeps-CEO Ben Smith dat hij voor uw eventuele herbenoeming wilde weten of iedereen wel op één lijn zit. Is dat ook zo?
“Er zijn heel veel onderwerpen waar we over praten. Een paar belangrijke zijn: de Groep moet weer vooruit en we moeten de concurrentie met IAG aan – daarmee zitten we hartstikke goed op één lijn. Daarnaast zijn er een paar onderwerpen die verder moeten worden uitgewerkt in het Group CEO Committee (hierin nemen zitting de drie CEO’s: Ben Smith, Pieter Elbers en Anne Rigail (Air France), aangevuld met de CFO van de groep, Frédéric Gagey – red.). Ik heb er alle vertrouwen in dat we gezamenlijk ook uit de overige agendapunten zullen komen.”

Hoe staat u er tegenover dat in het Group Executive Committee, KLM-COO René de Groot is vervangen door de Nederlandse Janet Dekker, de nieuwe EVP Human Resources van Air France-KLM?
“Dat zijn twee beslissingen die niets met elkaar te maken hebben, ook al zijn beiden van Nederlandse afkomst. Mevrouw Dekker bekleedt een groepsfunctie in het Executive Committee van Air France-KLM, maar of zij nu van Italiaanse, Duitse, Franse of Nederlandse afkomst is, is daarbij irrelevant. René de Groot was een afgevaardigde van KLM. Ik heb de aanwezigheid van onze KLM COO in het Group Executive Committee altijd gezien als een goede en positieve manier om de binding tussen de Groep en de airlines te verstevigen. Toegegeven, er zit ook geen COO van Air France in. Maar dat is wel een andere discussie.”

Groeps-CEO Ben Smith treedt eind april toe tot de raad van commissarissen van KLM.
“Dat klopt, dat besluit is genomen. Net zoals in het Group CEO Committee gaat het erom dat wij een structuur hebben die de onderlinge samenwerking binnen de Groep positief ondersteunt. Ik heb er het volste vertrouwen in dat wij op deze wijze gezamenlijk beslissingen kunnen nemen die in het belang zijn van Air France-KLM.”

Hoe beziet u de toekomst?
“Positief. Je moet kunnen zeggen: we hebben een vervelende periode gehad en nu blikken we weer vooruit. We moeten alle organisatiediscussies achter ons laten, dan kunnen we gewoon met de business bezig zijn. Het zou enorm helpen als we weer iets nieuws creëren wat passie en ambitie oplevert. Laten we proberen Air France-KLM weer hoog op te stoten in de vaart der volkeren. Als je inhoudelijk de dynamiek terugbrengt, dan ben je lekker met de business bezig.

Was u op de hoogte dat de Nederlandse Staat van plan was een belang van uiteindelijk 14 procent in Air France-KLM te nemen?
“Nee.”

De overheid vond dat zij KLM te hulp moest schieten – dat is toch wel met u afgestemd?
“Nee, dat is ook niet afgestemd.”

Wanneer vernam u het nieuws?
“Kort voordat het persbericht uitkwam. Dat is ook niet vreemd. Je kunt niet in het management van een holding zitten en tegelijkertijd op de hoogte zijn van een op handen zijnde aandelentransactie, dat is een conflicterende en onmogelijke positie.”

Kunt u zich in de staatsdeelneming vinden?
“Ja. Je kunt er natuurlijk op verschillende manieren tegenaan kijken. Ik weet dat er in Frankrijk over geschreven is – en wellicht ook zo is ervaren – als zijnde een overval. Minister Hoekstra heeft zijn actie zelf ‘onorthodox’ genoemd. Maar je kunt het ook zó zien dat de Nederlandse overheid een commitment afgeeft voor de toekomst van de Air France-KLM Group. Dat is wat Hoekstra heeft benadrukt en daar kan ik mij heel goed in vinden. Hij heeft gezegd dat de overheid de belangen van KLM wil veiligstellen en gelooft in Air France-KLM op de lange termijn. Je gaat niet 800 miljoen euro investeren in een onderneming als je geen vertrouwen hebt in de toekomst daarvan.”

Had dat niet beter in overleg met Air France-KLM en de Franse overheid kunnen worden gedaan?
“Je kunt altijd terugkijken, had dit of dat niet beter gekund. Maar dit is de realiteit van de dag. Bovendien zijn er inmiddels afspraken gemaakt tussen de Franse en Nederlandse overheid om hier verder invulling aan te geven en de samenwerking te verstevigen. Als je kijkt naar het wereldtoneel waarop wij opereren, dan hebben wij te maken met de Golf waar luchtvaartmaatschappijen in handen zijn de overheid, China die staatsmaatschappijen heeft en Amerika waar de airlines niet het eigendom zijn van de Staat, maar wel allerlei reguleringen kent die van invloed zijn op buitenlandse airlines. Binnen Europa is er een vrije luchtvaartmarkt, maar daarbuiten is de staatsinvloed vaak nog groot. Het is dus niet helemaal wereldvreemd wat de Nederlandse overheid heeft gedaan. Of de Nederlandse en de Franse Staat hun aandelen in de Groep moeten aanhouden of op termijn zouden moeten afstoten, dat weet ik niet. Er kan best een moment komen dat dit opportuun is.”

 

Foto Elbers: Zakenreis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

22/10/2019

FNV Cabine heeft KLM vandaag ‘een laatste kans’ gegeven om met een nieuw cao-voorstel te komen, vóór dinsdag 29 oktober, zo niet dan ‘volgen er acties.’ VNC, de andere bond,…

Qantas van JFK naar Sydney

Qantas van JFK naar Sydney

21/10/2019

Qantas heeft gisteren de eerste ultra-lange testvlucht voltooid tussen New York JFK en Sydney. De Boeing 787-9 Dreamliner deed 19 uur en 16 minuten over de afstand van ruim 16.000…

Het Raffles Hotel heropend

Het Raffles Hotel heropend

21/10/2019

Het Raffles Hotel in Singapore is na een grondige renovatie heropend. Raffles is sinds 2016 onderdeel van Accor en is een van de meest vooraanstaande vijfsterrenhotels ter wereld. Het Raffles,…

Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…