Home / Luchtvaart / Elbers: nog veel vragen over opening VS in november

Elbers: nog veel vragen over opening VS in november

Elbers: nog veel vragen over opening VS in november

De VS hebben weliswaar aangekondigd de grenzen volgende maand weer te openen voor gevaccineerden, maar er is nog veel onduidelijkheid, vindt de CEO van KLM, Pieter Elbers – zoals over de positie van AstraZeneca.

Elbers was de afgelopen dagen in Boston voor de jaarvergadering van IATA. De Amerikaanse grenzen gaan pas in november echt open; de enige mogelijkheid om het land momenteel binnen te komen is het aanvragen van een NIE (National Interest Exception). De topman van KLM deed met succes een beroep op deze regeling, veel andere Europeanen kregen daarentegen geen toestemming.

Elbers sprak daarom met de Nederlandse pers via een videoverbinding. Over de komende opening van de Amerikaanse grenzen voor gevaccineerden zei hij desgevraagd: “Er zijn best nog veel vragen over de precieze invulling. Het enige wat we hebben gehoord is ‘begin november,’ maar op een exacte datum wachten we nog. Ook over de vaccins die worden toegestaan is het laatste woord nog niet gezegd. De positie die IATA heeft ingenomen is dat alle vaccins die door de WHO zijn goedgekeurd, dus inclusief AstraZeneca, ook in de Verenigde Staten zouden moeten worden gevalideerd. Maar de grenzen gaan wel open en dat is het goede nieuws, we kunnen er niet op wachten.”

Wat betekent de heropening van de VS voor KLM?
“De VS vormen onze grootste markt buiten Europa. Het vliegverkeer binnen Amerika gaat inmiddels best weer goed en de verwachting is dat vanaf november het transatlantische verkeer ook weer flink zal groeien. KLM heeft tijdens de pandemie het eigen netwerk zoveel mogelijk in stand gehouden en dat heeft succes opgeleverd. Afgaande op de statistieken van Eurocontrol zie je dat Schiphol de afgelopen maanden de drukste luchthaven van Europa was, gemeten naar het aantal vliegbewegingen.”

De zakenreizen lijken nog in het slop te zitten…
“Afgelopen zomer  gingen de mensen zodra het weer kon op vakantie, er was veel vraag. Maar zakelijk verkeer heeft vaak een andere planningshorizon, met de afspraken die ter plaatse moeten worden gemaakt. Toch zagen we in september de eerste signalen binnen Europa dat de zakenreizen aan het terugkomen zijn. Long haul duurt het langer.”

Foto © IATA

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…