
Als Lelystad Airport in april 2019 niet opengaat moeten er op Schiphol meer vluchten komen, zegt de CEO van KLM, Pieter Elbers, in een gesprek met Zakenreis. Jos Nijhuis van Schiphol vindt dit ook.
De capaciteit op Schiphol is een nijpend probleem, omdat het aan de Alderstafel afgesproken plafond van een half miljoen vluchten in 2017 al bijna is bereikt. Zonder die limiet zou het aantal vliegbewegingen dit jaar zeker boven die 500.000 vliegbewegingen uitkomen.
Pieter Elbers heeft eerder opgeroepen tot een ‘volwassen discussie’ hierover. Hij vindt dat Schiphol de mogelijkheid moet hebben om door te groeien. Maar de luchthaven ziet zich gebonden aan het Aldersakkoord. Ook de verantwoordelijke minister van Verkeer Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, heeft dit tot nu toe ook ook heeft verkondigd.
Besluit deze maand
En de opening van Lelystad Airport als overloop van Schiphol is met een jaar vertraagd. De nu geplande datum is 1 april 2019, maar ook dat is lang niet zeker. Van Nieuwenhuizen heeft aangegeven daarover later deze maand een besluit te nemen.
Indien de opening wordt doorgeschoven willen zowel Pieter Elbers als scheidend topman van Schiphol, Jos Nijhuis, dat de mainport extra groei mag accommoderen.
Elbers: “Ja, daar zijn Nijhuis en ik het helemaal over eens. De afspraak was dat Lelystad Airport in 2018 open zou gaan, met het idee dat er dan op Schiphol capaciteit zou vrijkomen om te groeien. 2018 is 2019 geworden en als Lelystad dan nog niet open gaat dan moet je de discussie verleggen naar meer capaciteit op Schiphol. Alleen op die manier kunnen we onze plek op het wereldtoneel behouden en meegroeien met de markt.”

