Home / Luchtvaart / Elbers: meedogenloos virus

Elbers: meedogenloos virus

Elbers: meedogenloos virus

Het afgelopen jaar was “ongelooflijk zwaar voor KLM en de KLM’ers” door de “meedogenloze pandemie.” Dit zei KLM-CEO Pieter Elbers donderdag in reactie op de gepubliceerde jaarcijfers van Air France-KLM.

Het coronavirus “bracht het netwerk van KLM vrijwel tot stilstand in april en leidde tot ongekende verliezen en toename van de schulden,” aldus Elbers. De Frans-Nederlandse groep waar KLM deel van uitmaakt leed als geheel een nettoverlies van 7,1 miljard euro.

Voor de airlines afzonderlijk zijn alleen de operationele cijfers gegeven. De Air France Group leed een operationeel verlies van 3,389 miljard euro, de KLM Group kwam uit op 1,154 miljard in de min. Ter vergelijking: in 2019 hadden beide een positief operationeel resultaat van respectievelijk 280 miljoen en 853 miljoen euro. De omzet van KLM daalde in 2020 met 54 procent naar 5 miljard euro. In 2019, het jaar waarin KLM honderd jaar oud werd, vervoerde de airline 35 miljoen passagiers, een jaar later waren dat er 11 miljoen.

Herijking
Pieter Elbers: “We hebben veel van onze ambities moeten herijken en onze plannen voortdurend moeten aanpassen. De overheid heeft ons, gezien het strategische belang van het KLM-netwerk voor Nederland, gesteund in de vorm van lening en garanties op kredietfaciliteiten. Ook de NOW-regeling heeft ons zeer geholpen.”

De CEO verwees ook “met pijn in het hart” naar de doorgevoerde reorganisatie, waardoor KLM “afscheid moest nemen van meer dan 5.000 hardwerkende en toegewijde collega’s.” Vorige maand kondigde KLM aan dat nóg meer personeel het bedrijf moet verlaten, omdat het herstel van de markt op zich laat wachten.

“De financiële resultaten van KLM laten zien hoe ernstig de situatie is. Dankzij de steun van de Nederlandse overheid heeft KLM haar financiële liquiditeit kunnen behouden. Ik weet dat ik namens iedereen bij KLM spreek als ik zeg dat we de overheid, en via haar de Nederlandse samenleving, zeer dankbaar zijn. De KLM’ers hebben op hun beurt hun bijdrage geleverd door in te stemmen met de ingrijpende voorwaarden voor deze financiële reddingslijn van overheid en banken,” aldus Elbers.

Hoop
Elbers blikte ook vooruit: “De wereld van de luchtvaart zal er gedurende een langere periode heel anders uitzien, met minder verkeer en druk op de inkomsten. Ook dit jaar is veel minder goed gestart dan we initieel voorzien hadden. Ondanks dat, en kijkend naar de tweede helft van 2021, voel ik voorzichtig optimisme en hoop.”

“Mensen zullen weer gaan vliegen en langzaam maar zeker zal KLM het wereldwijde netwerk weer kunnen gaan vliegen met alle keuzemogelijkheden voor haar klanten. KLM heeft niet alleen de ambitie om te overleven maar ook om na de crisis een belangrijke en verantwoorde speler in de luchtvaart te blijven,” aldus de CEO van KLM.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….