Home / Luchtvaart / Elbers: lagere lonen moeten

Elbers: lagere lonen moeten

Elbers: lagere lonen moeten

KLM maakt de grootste crisis ooit door en moet daarom hard ingrijpen, ook in de lonen en andere arbeidsvoorwaarden. Dit zei topman Pieter Elbers vrijdag tijdens een videoconferentie met de pers. De vakbonden zijn onder meer tegen salarisverlaging, maar de CEO zegt dat er “weinig keus” is.

De CEO sprak over “de rauwe werkelijkheid” van nu. Corona heeft geleid tot de grootste financiële crisis, in vredestijd, van de gehele internationale luchtvaart en ook voor KLM. “Niet eerder in onze 100-jarige geschiedenis was een kwartaal of halfjaar zo slecht,” zei Elbers. Bij KLM verdwijnen in 2020 en 2021 daarom rond de 5.000 arbeidsplaatsen. Het grootste deel komt door natuurlijk verloop en de vrijwillige vertrekregeling, maar er vallen ook gedwongen ontslagen: 1.500.

NOW
De ingreep volgt op het wegvallen van het grootste deel van de markt in het tweede kwartaal en de verwachting dat het herstel nog lang zal duren. Het operationele verlies van 493 miljoen euro in het tweede kwartaal, dat KLM gisteren bekendmaakte, is nog vertekend door de NOW-regeling uit Den Haag – de ruim 300 miljoen euro subsidie is ermee verrekend. Elbers: “Zonder NOW was het resultaat dus nog lager geweest.”

Elbers bepleit nu realisme en saamhorigheid in het bedrijf: “Dit is niet een tijd om elkaar op principes de hersens in te slaan, maar een tijd om met zijn allen de schouders eronder te zetten om te zorgen zo goed mogelijk door de crisis te komen.”

De CEO vervolgde: “We moeten niet alleen kleiner, maar ook goedkoper worden en dat maakt het zo moeilijk. Ik weet: de voorwaarden die de overheid heeft gesteld vallen mensen rauw op het dak. We moeten echter met zijn allen wel realistisch zijn en dat reflecteert zich in de cijfers. Kleiner leidt niet per se tot lagere kosten per eenheid en dat is wel nodig. KLM moet deze crisis doorkomen en in staat zijn de schulden af te betalen. Het gaat er dus niet om zo klein mogelijk te worden om zo operationele kosten te besparen.”

Onzekerheden
Aan de nu geplande reorganisatie kleven tal van onzekerheden, zei Elbers. In een positief scenario komt er binnen afzienbare tijd een vaccin tegen corona en kan de markt snel herstellen. “In dat geval moeten we wel goed voorbereid zijn en geen kansen laten liggen om weer te groeien.”

Voorlopig gaan KLM en partner Air France er evenwel van uit dat de luchtvaartbranche nog lang niet uit de wolken is. KLM plant nu een productieniveau, gerekend in aantallen uitgevoerde vluchten, van tachtig procent in vergelijking met 2019. Naar verwachting zal het aantal passagiers veel meer dalen dan deze twintig procent, omdat de vraag naar tickets, vooral in de zakelijke markt, ver achterblijft.

Elbers: “Hoe het allemaal precies zal uitpakken weet ik nog niet. Het is al moeilijk genoeg om te voorspellen hoe het de komende twee maanden zal gaan, laat staan dat ik weet hoe het er volgend jaar zomer voorstaat.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….