Home / Luchtvaart / Elbers: geen verdere krimp

Elbers: geen verdere krimp

Elbers: geen verdere krimp

Het personeelsbestand van KLM zal dit jaar niet verder inkrimpen. Dit heeft CEO Pieter Elbers donderdag gezegd tijdens een persconferentie, per video, naar aanleiding van de kwartaalcijfers van Air France-KLM.

Elbers zegt dat het herstel van de reissector “in aantocht” is, maar het gaat wel langzaam door de reisrestricties in veel landen. “Daarnaast hebben specifieke Nederlandse testverplichtingen, die ook voor transferpassagiers op Schiphol gelden, een sterk negatief effect voor KLM.”

Het luchtvaartbedrijf is sinds vorig jaar gekrompen van ruim 30.000 personeelsleden naar rond de 24.000; een deel van die afslankingsoperatie is nog bezig. Moeten er nog meer mensen uit? Elbers denkt van niet: “Begin dit jaar hebben we een additionele aankondiging gedaan van 800 (arbeidsplaatsen die moeten verdwijnen, red). We zaten vooral bij cabine nog met een omvang die groter was dan de planning.”

“Er is een nieuwe vrijwillige vertrekregeling gekomen en een aantal mensen is gedetacheerd bij Transavia en KLM Cityhopper. De directie is met de bonden nog in gesprek over het sociaal plan dat daarbij hoort. We zitten in een rare fase: het herstel is in aantocht en daarom wil je niet nog meer inkrimpen om over twee maanden te moeten constateren dat je te ver bent gegaan. Wat we vorig jaar hebben gedaan was pijnlijk, maar nodig en we zien er de resultaten van. De omvang van het personeel is nu adequaat.”

Een miljard aan NOW
KLM heeft de economische gevolgen van de pandemie weten op te vangen door een combinatie van loonsubsidie via NOW en een leningenpakket ter waarde van 3,4 miljard euro. Hoeveel NOW heeft KLM ontvangen? Elbers: “KLM heeft in 2020 een miljard euro gekregen, maar we zijn ook één van de grootste private werkgevers. Bovendien is de reiswereld, samen met de horeca, een van de hardst getroffen sectoren.”

“Daarom maken we nog steeds aanspraak op NOW, terwijl andere bedrijven misschien al uit de regeling zijn gestapt. Waar het ons behalve in financiële zin ook mee heeft geholpen is dat we het bedrijf in gang hebben kunnen houden. Want onze mensen konden gewoon naar hun werk komen, KLM heeft steeds kunnen blijven ondernemen.”

Elbers verwacht dat de inkomsten uit NOW in 2021 naar verhouding een stuk lager zullen zijn dan vorig jaar, omdat de vergoedingen van de regeling naar beneden toe zijn bijgesteld en omdat er nu aanzienlijk minder mensen bij het bedrijf werken.

Vaccinaties
De CEO benadrukt nog eens het belang van inentingen. “Om reizen weer mogelijk te maken, is de snelheid van vaccinatie essentieel. Tot die tijd is het van belang gerichte en effectieve maatregelen te hebben. KLM ondersteunt de EU-oproep tot een voortvarende opening van de grenzen binnen Europa.”

“Specifiek voor de Nederlandse markt, dringt KLM erop aan dat de inschatting van het risico op besmetting per land en regio wordt gedaan en de kleurcoderingen dus weer zoals voor de crisis worden gebruikt. Landen en regio’s met een lage besmettingsgraad kunnen zo op groen of geel worden gezet. Op die manier kunnen Nederlanders weer reizen gaan boeken.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…