Home / Luchtvaart / Handdruk Elbers en Smith

Handdruk Elbers en Smith

Handdruk Elbers en Smith

Voordat dinsdag de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM in de zakenwijk La Défense te Parijs begon, schudden Ben Smith, CEO van Air France-KLM, en Pieter Elbers, CEO van KLM, elkaar uitgebreid en lachend de hand. Gemeend of niet, de topmannen wilden uitstralen dat de spanningen van eerder dit jaar achter hen lagen.

Ook de twee andere leden van het CEO Committee – Anne Rigail, de CEO van Air France, en Frédéric Gagey, CFO van Air France-KLM – en Anne-Marie Couderc, chairperson van de groep die de vergadering ook voorzat, deden mee met het rondje handen schudden.

Al met al was de sfeer in Parijs ontspannen en liet de lichaamstafel van Elbers zien dat hij het buitengewoon goed kan vinden met Rigail, zijn counterpart bij Air France. De vergadering verliep kalm. Vragen over moeilijke onderwerpen, zoals de plannen voor Transavia en het binnenlandse netwerk van Air France werden door de aandeelhouders niet gesteld. Op een aandeelhoudersvergadering wordt de pers niet in de gelegenheid gesteld om vragen te stellen.

Voortvarend
Het was de eerste keer dat de Canadees Benjamin Smith zich tot de aandeelhouders richtte. Zijn start in september 2018 als CEO van Air France-KLM was zowel voortvarend als onvoorspelbaar. In vijf weken tijd wist hij akkoorden te sluiten met alle Franse vakbonden, iets wat zijn voorgangers jarenlang niet was gelukt.

Maar het goedlopende KLM, dat dankzij haar forse bijdrage aan het groepsresultaat altijd redelijk onafhankelijk kon opereren, werd ook niet gespaard in de nieuwe bestuurlijke organisatie die Smith had bedacht. Begin dit jaar stond zelfs de herbenoeming van Pieter Elbers als CEO van KLM op het spel, als hij zich niet zou conformeren aan de plannen van Smith. Met een petitie van 25.000 KLM’ers die zich achter Elbers schaarden en de steun van de voltallige RvC en het management van KLM werd druk uitgeoefend om die herbenoeming te realiseren. En dat gebeurde ook.

Van alle onrust was niets te merken tijdens de aandeelhoudersvergadering. Alle agendapunten die naar voren werden gebracht, kregen de goedkeuring van de aandeelhouders. Daaronder vielen de toetreding tot de board van Air France-KLM van Cees ’t Hart, de nieuwe voorzitter van de raad van commissarissen van KLM, en de herbenoeming van Jaap de Hoop Scheffer, als afgevaardigde van de Nederlandse staat, die in een videobericht het publiek in vloeiend Frans toesprak. Ook Mathi Bouts, die namens de werknemers van KLM in de board zit, werd herbenoemd.

Rust bij Air France
Na zijn aantreden heeft Smith zich eerst gericht op het stabiliseren van de arbeidsverhoudingen binnen Air France. Door het sluiten van akkoorden met alle vakbonden is daar de rust wedergekeerd. “De overeenkomsten zijn gebalanceerd, verantwoordelijk en voor lange termijn,” zei Smith gsiteren “Bovendien is flexibiliteit ingebouwd om snel te kunnen reageren op veranderende marktomstandigheden. We werken samen met alle vakbonden en het vertrouwen is hersteld.”

Daarna richtte hij zich de afgelopen maanden op het vereenvoudigen van de bestuurlijke organisatie, wat niet makkelijk was gezien de commotie die dat op het hoofdkantoor in Amstelveen veroorzaakte. Maar Pieter Elbers heeft inmiddels voor vier jaar bijgetekend als CEO van KLM en Ben Smith neemt zitting in de raad van commissarissen van KLM.

Smith prijst KLM
Smith sprak gisteren lovende woorden over KLM, die hij een voorbeeld op het gebied van customer service en digitalisering noemde. Belangrijke beslissingen worden voortaan genomen in het CEO Committee, bestaande uit de CEO’s Ben Smith, Anne Rigail en Pieter Elbers, en groeps-CEO Frédéric Gagey.

Het volgende aandachtspunt is het definiëren van een strategie voor de groep. Concrete plannen daarvoor zijn in de maak. Was Air France-KLM in 2004 nog de leidende luchtvaartgroep in Europa, nu staan Lufthansa Group en IAG daarboven.

Op de vraag of Air France-KLM haar plek terug kan veroveren zei Smith: “Honderd procent ja’. We hebben alle recht om deze leidende positie in de industrie te bekleden. Daarvoor ben ik ook binnengebracht.”

“Soms vergeten we hoeveel kwaliteit we in huis hebben,” vervolgde hij. “Onze concurrenten vergeten dat niet. Wij hebben alle vereisten om weer de beste luchtvaartgroep in Europa te worden.”

Foto’s Zakenreis

 

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM: acties dreigen om cao

KLM: acties dreigen om cao

21/08/2019

Het overleg tussen de directie van KLM en alle vakbonden over nieuwe cao’s zit muurvast. KLM zegt een ‘verbeterd voorstel’ te hebben gedaan, waar de bonden niet op in willen…

Cathay weer op winst, maar…

Cathay weer op winst, maar…

07/08/2019

Cathay Pacific Airways heeft het eerste halfjaar weer winst gemaakt, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers. Maar de handelsoorlog tussen China en de VS belooft weinig goeds voor het vervolg,…