
Topman Pieter Elbers van KLM heeft in een vraaggesprek met de Wall Street Journal nogmaals onderstreept dat de airline de besparingsdoelen uit het programma Perform 2020 van Air France-KLM sneller wil doorvoeren. Elbers en zijn collega van Air France Frédéric Gagey hebben de afgelopen tijd, samen met Alexandre de Juniac, de topman van de holding Air France-KLM al herhaaldelijk aangegeven dat de herstructurering sneller moet gaan.
Er zijn ook concrete maatregelen genoemd, zoals het inkrimpen van het aantal vluchten en uitstel van de aflevering van nieuwe vliegtuigen. KLM moet 700 miljoen bezuinigen, de komende vijf jaar, maar Elbers wil dat bedrag al eerder hebben bereikt, mogelijk in 2018. De KLM-top heeft de wind in de rug nu er een akkoord is bereikt met alle vakbonden bij KLM over bevriezing van de lonen en een hogere arbeidsproductiviteit. Rond een derde van de geplande bezuinigingen moet komen uit de salarissen van het personeel, de hoogste kostenpost.
Bij Air France lopen de onderhandelingen nog over nieuwe CAO’s voor het personeel. Ook de werknemers van de Franse airline is door de directie gevraagd een pas op de plaats te maken. Of ze dat willen is de vraag. In september 2014 staakten de piloten van Air France twee weken omdat ze tegen de uitbreiding van Transavia waren tot een Europese prijsvechter. Het kostte de onderneming een half miljard euro, terwijl de lancering van een vergroot Transavia grotendeels achterwege bleef.

