Home / Luchtvaart / Elbers: afgesproken werk

Elbers: afgesproken werk

Elbers: afgesproken werk

Topman Pieter Elbers heeft desgevraagd tegenover Zakenreis in Sydney uitgelegd waarom zijn collega’s Gagey en Terner niet op de IATA-jaarvergadering zijn. ‘Deels afgesproken werk’, zegt Elbers. ‘Het is een verre reis voor iedereen, 24 uur vliegen. Ik zit in de Board of Governors van IATA en dus moest ik hier sowieso wel zijn.’

In Sydney heerst aanvankelijk nogal verbazing, ook bij IATA, over de afwezigheid van de twee Franse CEO’s. Maar Elbers kan het uitleggen: “We hebben in ons nieuwe bestuurscomité geprobeerd de taken een beetje te verdelen. Ik ben hier ook vanuit mijn rol in de Board of Governors van IATA en daar zitten Frédéric Gagey en Franck Terner niet in.”

Dus het is onderling afgesproken?
“We hebben het erover gehad. Het feit dat ik hier ben heeft het voor hen gemakkelijker gemaakt zelf het besluit te nemen thuis te blijven.”

Hoe gaat het nu in Parijs?
“Er wordt hard gewerkt om rust en stabiliteit terug te brengen, daar is het comité ook voor bedoeld. Tegelijkertijd moet we het bedrijf draaiende houden.”

Hoelang zal het nog duren voordat er een vaste CEO is?
De board of governors van Air France-KLM heeft gezegd ‘zo snel mogelijk’ – daar sluit ik me bij aan. Wat dat dan is? De tijd zal het leren. Vaststaat dat de interimperiode zo kort mogelijk moet blijven. Het conflict bij Air France is nog niet opgelost. Air France moet nog steeds een cao afsluiten met haar vakbonden. Wat belangrijk is dat we alle drie ook onze eigen rol hebben. Ik ben CEO bij KLM, Franck Terner CEO bij Air France en Frédéric Gagey is CFO van de holding. Dat werk gaat ook gewoon door. We hadden onder Jean-Marc Janaillac ook al een CEO-comité. Het nieuwe comité is in feite een intensieve voortzetting daarvan.”

En ineens zijn er ook problemen met de piloten bij KLM?
“Dat is vooral een interne aangelegenheid. Ik wil daar niets over zeggen eigenlijk, behalve dat we druk bezig zijn te zoeken op inhoud naar een oplossing. Ik voel niet de behoefte mee te doen aan een publieke discussie. Het is een bijzonder vervelende zaak. Problemen zijn er om op te lossen, niet om ze te laten voortbestaan.”

Bij IATA staat de infrastructuur hoog op de agenda. Wat vindt u?
“De problemen met de infrastructuur op airports en in het luchtruim zijn evident, al zijn ze wel heel verschillend. Op Schiphol bijvoorbeeld gaat het om fysieke beperkingen: er moet een terminal bij of een runway et cetera. Schiphol is nog wel een broodje speciaal met het plafond van 500.000 vliegbewegingen. In de lucht gaat het ook om keuzes die zijn gemaakt met onder meer air traffic control. We hebben niet één Europees luchtruim, zoals je wel één Amerikaans luchtruim hebt. IATA reageert op de inefficiënties. Het is bij uitstek een onderwerp dat alle airlines verenigt.”

En duurzaamheid?
“Voor ons is duurzaamheid verschrikkelijk belangrijk. Niet voor niets staat KLM al twaalf jaar op nummer 1 in de Sustainability Index van de Dow Jones. Voor is het een non-discussie. We moeten toe naar een holistische benadering, vind ik. Op welke momenten kunnen we wat doen, daar gaat het om. Zo is het mooi om nieuwe sporen aan te leggen, maar het duurt een aantal jaren voordat ze er liggen en dan moet er wel mee worden begonnen. En ik wil graag meer biobrandstof gebruiken, maar dan moet het er wel zijn.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….