Home / Luchtvaart / Einde jv China Southern nabij

Einde jv China Southern nabij

Einde jv China Southern nabij

Air France-KLM en China Eastern Airlines versterken hun samenwerkingsverband, meldt de luchtvaartgroep maandag. De routes naar Beijing worden toegevoegd aan de huidige joint venture, ‘zodra aan de voorwaarden wordt voldaan’. Het contract met China Southern, waarmee Air France-KLM momenteel een jv heeft naar Beijing en Guangzhou, loopt eind 2021 af.

Vorige week werd bekendgemaakt dat China Eastern zal participeren in de aandelenemissie van Air France-KLM. De Chinese partner zal haar huidige belang van 8,8 procent verhogen, maar wel onder de 10 procent blijven. ‘In dit kader hebben de luchtvaartmaatschappijen besloten hun samenwerkingsverband te verstevigen,’ laat Air France-KLM weten in een persbericht. Het betreft ‘een geïntensiveerde commerciële samenwerking en een uitgebreide samenwerking met niet-commerciële gerelateerde activiteiten (zoals gronddiensten, catering of onderhoud)’.

Voorwaarden
Daarnaast heeft de maatschappij het over ‘een grotere voetafdruk op de markt van Beijing, waarbij de routes Parijs-Beijing en Amsterdam-Beijing worden toegevoegd aan de bestaande joint venture tussen Air France-KLM en China Eastern Airlines, zodra aan de voorwaarden wordt voldaan.’

Op ‘deze voorwaarden’ wordt in het persbericht niet verder ingegaan, maar slaat op het naderende einde van de joint venture tussen Air France-KLM en China Southern Airlines.

Contract met China Southern loopt eind 2021 af
Vooralsnog heeft Air France-KLM zowel met China Eastern als met China Southern een joint venture. In maart 2020 zei Pieter Bootsma, Chief Revenue Officer bij Air France-KLM, hierover in een interview in Zakenreis: “China is een van de grootste groeimarkten ter wereld en daar willen wij voet aan de grond hebben. Dat hebben we nu met China Southern Airlines, met hubs in Guangzhou en Beijing, en met China Eastern Airlines, met als thuisbasis Shanghai. Die twee samenwerkingsverbanden opereren naast elkaar. Ons contract met China Southern loopt tot eind 2021. Begin 2019 is China Southern uit SkyTeam gestapt. Dat is wellicht een signaal dat zaken gaan veranderen. De kans is aanwezig dat China Eastern zowel in Shanghai als in Beijing onze partner wordt. Niet in de laatste plaats omdat China Eastern net als Delta een aandelenbelang in Air France-KLM heeft.“

In één land twee jv’s zorgt voor complexiteit
Op de vraag of bij beëindiging van de samenwerking met China Southern Air France-KLM niet met lege handen staat in het zuidelijke deel van China, antwoordde Bootsma begin vorig jaar: “Om in één land twee jv’s naast elkaar te hebben, zorgt ook voor complexiteit. Het belangrijkste vind ik dat we voordeel behalen uit onze joint ventures. Wij streven naar joint contracting, dat wij worden opgenomen in de contracten die China Eastern in China heeft. Het hele idee achter een joint venture is colour blind sales, dat partners ‘blind’ elkaars product verkopen. Wij weten dankzij onze ervaring met Delta hoe groot de voordelen kunnen zijn door gebruik te maken van elkaars marktpositie. Als je ziet hoe Delta ons vertegenwoordigt in de VS, die sales force is gigantisch. In China heeft zo’n manier van samenwerken wat meer tijd nodig, daar kunnen we nog stappen in zetten.”

Daxing International Airport
Air France-KLM en China Eastern Airlines zijn historische partners, met een codeshare-samenwerking die in 2000 begon op de route Parijs-Shanghai, een eerste joint venture-overeenkomst ondertekend tussen Air France en China Eastern in 2012, en een uitbreiding van deze overeenkomst met KLM in 2016. China Eastern nam in 2017 een aandelenbelang in Air France-KLM, wat het begin was van een strategische samenwerking.

China Eastern is een sterke speler op Daxing International Airport, de luchthaven op 45 kilometer ten zuiden van Beijing, die september 2019 werd geopend. Sinds de opening beschikt de luchthaven over hogesnelheidstreinen en nieuwe snelwegen naar Beijing.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Grenzen open, maar welke?

Grenzen open, maar welke?

12/05/2021

Het kabinet heeft aangekondigd dat vanaf 15 mei het reizen naar landen met een laag besmettingsniveau weer mogelijk zal zijn. Welke landen dat zijn is nog niet duidelijk. Voor Nederlanders…

Hoekstra stemt tegen Smith

Hoekstra stemt tegen Smith

11/05/2021

De Nederlandse staat zal over twee weken op de aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM tegen de nieuwe bonus in aandelen voor topman Ben Smith stemmen. Dit schrijft de demissionaire minister van…

Schiphol: alles blijft in de tas

Schiphol: alles blijft in de tas

07/05/2021

Passagiers op Schiphol hoeven voortaan nergens meer vloeistoffen en elektronica uit hun handbagage te halen in het veiligheidsfilter. Alle controle vindt nu plaats via CT-scans. Op een deel van Schiphol…

Zaat CFO Air France-KLM

Zaat CFO Air France-KLM

07/05/2021

Steven Zaat wordt per 1 juli de nieuwe financieel directeur van Air France-KLM, als opvolger van Frédéric Gagey. De Nederlander vervult nu nog diezelfde functie bij Air France. Zaat (51)…