Home / Luchtvaart / Einde Insel Air op Curaçao

Einde Insel Air op Curaçao

Einde Insel Air op Curaçao

Het Curaçaose Insel Air houdt op te bestaan. Naar verwachting zal de rechter in Willemstad vandaag het faillissement uitspreken. De laatste overgebleven verbindingen lagen sinds begin deze maand al stil. Een doorstart blijkt niet meer mogelijk, nu de vergunning om te vliegen is verlopen.

Insel Air verkeerde sinds december 2016 in surseance. Een van de grootste problemen van de maatschappij was de achterstallige betaling door de regering van Venezuela. Insel Air verzorgde veel vluchten voor de olie-industrie in het buurland, maar de tickets, grotendeels op krediet gekocht, werden nooit betaald.

Insel Air onderhield sinds 2006 verbindingen tussen Curaçao, Aruba en Bonaire. De maatschappij vloog naar andere eilanden in de Caribische Zee en naar enkele grote landen in de regio, waaronder Venezuela, Colombia, Brazilië en de Verenigde Staten (Miami). De laatste jaren kwam de klad erin, door economische tegenslag en de crisis rondom Venezuela. De schuld van Insel Air was opgelopen tot omgerekend tachtig miljoen euro.

Default Venezuela
Insel Air is niet de enige airline bij wie de Venezolaanse regering in het krijt staat. In totaal gaat het om een slordige 3,8 miljard dollar die buitenlandse carriers nog tegoed hebben uit Caracas. Grootste schuldeisers zijn enkele Amerikaanse maatschappijen. Zij kunnen zich de ‘default’ van Venezuela wel permitteren, voor kleine carriers als Insel Air geldt dat niet.

De regering van Curaçao gaf Insel Air in 2017 nog een steuntje in de rug met een overbruggingskrediet van 16 miljoen euro. De ABC-eilanden waren voor hun onderlinge verbindingen sterk afhankelijk van Insel Air. Maar de hulp van buitenaf mocht niet baten. Insel Air staakte begin deze maand haar laatste vluchten en raakte haar AOC (Air Operator’s Certificate) kwijt.

Met de ondergang van Insel Air is Winair (Windward Island Airways), een airline in handen van de regering van Sint Maarten, de enige maatschappij die nog regelmatige verbindingen uitvoert tussen de Antillen. Winair is sinds 2017 een code-share partner van KLM.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NH Flower Market geopend

NH Flower Market geopend

17/05/2019

Het NH Hotel Collection Amsterdam Flower Market heeft deze week officieel zijn deuren geopend. Het hotel stond tot nu toe bekend als het NH Carlton en is na een uitgebreide…

Banen weg bij Air France

Banen weg bij Air France

15/05/2019

Air France krimpt haar netwerk op de korte afstand in, waardoor 465 banen verdwijnen. Een woordvoerder zegt in Parijs tegen Zakenreis dat de concurrentie van de hogesnelheidstrein Air France op…

Topman Jet Airways stapt op

Topman Jet Airways stapt op

15/05/2019

Vinay Dube, de CEO van Jet Airways, is opgestapt. Dit heeft de carrier vandaag bekendgemaakt. Ook drie andere topmanagers hebben Jet verlaten. De ondergang van de Indiase partner van Air…

Inclusief denken bij Transavia

Inclusief denken bij Transavia

14/05/2019

Transavia wil de eigen uitstoot van CO2 verlagen en tegelijkertijd ‘vliegen voor iedereen mogelijk houden.’ Dit heeft directeur Mattijs ten Brink gezegd op de Lentebijeenkomst van de Dutch Aviation Group…