
Een Boeing 777-9 heeft zondag een eerste testvlucht afgelegd, nabij Seattle. De Amerikaanse fabrikant, die de vlucht van het nieuwe vliegtuig enkele malen uitstelde, zegt ‘tevreden’ te zijn over de initiële resultaten. De Boeing 777X, met de geplande varianten 777-8, -9 en -10, is de opvolger van de 777-200 en -300.
Het testtoestel zal eerst een aantal controles ondergaan voordat de vluchten de komende dagen worden hervat. De testvloot bestaat uit vier toestellen. Boeing claimt dat de 777X tien procent minder brandstof verbruikt dan eerdere vliegtuigen van vergelijkbare grootte.
Als alle proefvluchten goed verlopen zal Lufthansa in 2021 de eerste maatschappij zijn die de Boeing 777-9 in dienst neemt. De 777-9 is de middelste van drie geplande types die op de tekentafel liggen en biedt ruimte aan rond de 420 stoelen in een tweeklassenconfiguratie.
Boeing heeft de ontwikkeling van de kleinere 777-8 en de grotere -10 doorgeschoven naar een latere fase. Een van de redenen is dat het bedrijf alle zeilen moet bijzetten om de crisis rond de 737 MAX te bezweren.
Van de 777X zijn tot nu toe 309 besteld, de meeste door Emirates: 115 stuks.

