Home / Luchtvaart / Eerste vliegtuig Air Antwerp

Eerste vliegtuig Air Antwerp

Eerste vliegtuig Air Antwerp

Air Antwerp, de nieuwe airline met CityJet en KLM als aandeelhouders, heeft haar eerste vliegtuig in de eigen kleuren gepresenteerd. De gerenoveerde Fokker 50 staat op de luchthaven van Antwerpen, in afwachting van goedkeuring voor een Belgische vliegvergunning (AOC).

Het toestel is bijna dertig jaar oud en krijgt de registratie OO-VLS (OO is de landencode voor België). Deze Fokker vloog eerder in dienst van de inmiddels failliete Vlaamse Luchtvaartmaatschappij (VLM.)

Hoewel het vliegtuig dus een oudje is, staan de Fokkers bekend om hun robuuste bouw. Het airframe van de Fokker 50 kan volgens deskundigen wel veertig tot vijftig jaar mee. Draaiende onderdelen zoals motoren worden regelmatig vervangen.

Logo
‘Qua logo hebben we gekozen voor een design dat een hand symboliseert, waarvan de vingers als het ware een vleugel vormen,’ aldus Johan Maertens, de CEO van Air Antwerp, in een verklaring. ‘Het is op dit ogenblik nog niet mogelijk te zeggen wanneer we onze AOC zullen ontvangen. Het vervullen van de nodige formaliteiten verloopt evenwel volgens plan.’

Maertens gaat er nu van uit dat in het najaar 2019 de lijnvluchten zullen beginnen. Wat de eerste bestemming zal zijn heeft Air Antwerp niet bekendgemaakt, maar Londen City lijkt een optie te zijn.

KLM stapte afgelopen mei in het Belgische project en nam een belang van 25 procent. Het Ierse CityJet heeft 75 procent. In de regio Antwerpen bestaat momenteel, met name voor de zakelijke markt, meer vraag dan aanbod van vliegtuigstoelen, zo redeneren de oprichters. Een nieuwe regionale airline zou daarom levensvatbaar zijn.

VLM
Jarenlang was VLM er de grote regionale speler, met de Internationale Luchthaven Antwerpen (Deurne) als uitvalsbasis. VLM ging na vele veranderingen van eigenaren en ups & downs in september 2018 definitief failliet.

Air Antwerp gaat verder waar VLM ophield. Johan Maertens was ook de laatste topman van VLM. Bij de start-up is ook een bestuurder van KLM gedetacheerd: Willem Hondius, die sinds 1984 in dienst is van KLM en Transavia op verscheidene posities.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….