Home / Luchtvaart / Eerste verlies easyJet ooit

Eerste verlies easyJet ooit

Eerste verlies easyJet ooit

EasyJet lijdt door corona over 2019-2020 het eerste verlies uit de eigen 25-jarige historie. De Britse prijsvechter liep donderdag vooruit op de later te publiceren cijfers over het gebroken boekjaar, dat afliep op 30 september en schat nu uit te komen rond de 900 miljoen euro in de min.

EasyJet komt op 17 november met de volledige jaarrekening. De resultaten over 2019-20 zijn nog positief vertekend, omdat de corona pandemie pas vanaf april toesloeg en easyJet alleen in het tweede halfjaar trof. Voor het hele boekjaar daalde het aantal passagiers met 50 procent. Tussen april en oktober lag de uitval veel hoger: naar schatting 75 procent minder reizigers dan een jaar eerder.

En er zit nog geen verbetering aan te komen in de luchtvaart: easyJet gaat er nu vanuit de laatste drie maanden van 2020 een capaciteit in te kunnen zetten van 25 procent, vergeleken met 2019. Met een bezettingsgraad van rond de 85 procent, komt dit neer op een terugloop in aantallen vervoerde passagiers van 80 procent.

Zelfredzaamheid
De low-cost-carrier, die zich altijd voorstond op zelfredzaamheid, krijgt, zoals de hele Britse luchtvaartbranche, sinds maart ondersteuning van de overheid (furlough) bij de betaling van de lonen, vergelijkbaar met de NOW in Nederland. Maar de regeling loopt eind oktober af en in regeringscentrum Westminster gaan stemmen op om deze niet te verleng, maar het verder over te laten aan de markt.

Behalve de loonsubsidie heeft easyJet dit jaar ook een zachte lening van de overheid ontvangen ter waarde van 660 miljoen euro. Intern heeft het bedrijf ingegrepen door 4.500 banen te schrappen en vliegtuigen te verkopen voor 670 miljoen euro. Verder hebben de aandeelhouders 450 miljoen euro extra kapitaal in het bedrijf gestoken.

De vraag is of dat allemaal genoeg is om het bedrijf te redden en de CEO van easyJet, Johan Lundgren (foto boven), denkt van niet. In een verklaring roept hij de regering in Londen op tot een verlenging van de loonsubsidie. “De luchtvaart blijft te maken houden met de grootste bedreiging uit haar geschiedenis. De regering van de UK moet daarom dringend met een gepast pakket van maatregelen komen die airlines in staat stellen zich te herstellen,” aldus Lundgren.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….