Home / Luchtvaart / Eerste verlies easyJet ooit

Eerste verlies easyJet ooit

Eerste verlies easyJet ooit

EasyJet lijdt door corona over 2019-2020 het eerste verlies uit de eigen 25-jarige historie. De Britse prijsvechter liep donderdag vooruit op de later te publiceren cijfers over het gebroken boekjaar, dat afliep op 30 september en schat nu uit te komen rond de 900 miljoen euro in de min.

EasyJet komt op 17 november met de volledige jaarrekening. De resultaten over 2019-20 zijn nog positief vertekend, omdat de corona pandemie pas vanaf april toesloeg en easyJet alleen in het tweede halfjaar trof. Voor het hele boekjaar daalde het aantal passagiers met 50 procent. Tussen april en oktober lag de uitval veel hoger: naar schatting 75 procent minder reizigers dan een jaar eerder.

En er zit nog geen verbetering aan te komen in de luchtvaart: easyJet gaat er nu vanuit de laatste drie maanden van 2020 een capaciteit in te kunnen zetten van 25 procent, vergeleken met 2019. Met een bezettingsgraad van rond de 85 procent, komt dit neer op een terugloop in aantallen vervoerde passagiers van 80 procent.

Zelfredzaamheid
De low-cost-carrier, die zich altijd voorstond op zelfredzaamheid, krijgt, zoals de hele Britse luchtvaartbranche, sinds maart ondersteuning van de overheid (furlough) bij de betaling van de lonen, vergelijkbaar met de NOW in Nederland. Maar de regeling loopt eind oktober af en in regeringscentrum Westminster gaan stemmen op om deze niet te verleng, maar het verder over te laten aan de markt.

Behalve de loonsubsidie heeft easyJet dit jaar ook een zachte lening van de overheid ontvangen ter waarde van 660 miljoen euro. Intern heeft het bedrijf ingegrepen door 4.500 banen te schrappen en vliegtuigen te verkopen voor 670 miljoen euro. Verder hebben de aandeelhouders 450 miljoen euro extra kapitaal in het bedrijf gestoken.

De vraag is of dat allemaal genoeg is om het bedrijf te redden en de CEO van easyJet, Johan Lundgren (foto boven), denkt van niet. In een verklaring roept hij de regering in Londen op tot een verlenging van de loonsubsidie. “De luchtvaart blijft te maken houden met de grootste bedreiging uit haar geschiedenis. De regering van de UK moet daarom dringend met een gepast pakket van maatregelen komen die airlines in staat stellen zich te herstellen,” aldus Lundgren.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM wil commitment bonden

KLM wil commitment bonden

30/10/2020

KLM heeft de vakbonden ‘dringend’ gevraagd een ‘commitment clausule’ te tekenen waarin ze akkoord gaan met langer durende bezuinigingen dan eerder was afgesproken. Zaterdag 31 oktober zal minister van Financiën…

Spoedoverleg bij KLM

Spoedoverleg bij KLM

30/10/2020

De directie van KLM voert vrijdag spoedoverleg met de bonden, aangezien het ingediende steunplan mogelijk wordt verworpen in Den Haag. KLM moet van de regering dieper snijden in de kosten,…

Megaverlies Air France-KLM 

Megaverlies Air France-KLM 

30/10/2020

Air France-KLM heeft over het derde kwartaal een nettoverlies geleden van bijna 1,7 miljard euro, zo heeft het bedrijf vrijdag voorbeurs bekendgemaakt. Q3 was wel beter dan Q2, maar in…

GBTA koopt ACTE-geheimen

GBTA koopt ACTE-geheimen

29/10/2020

GBTA wil de intellectuele eigendommen van het failliete ACTE, waaronder merknamen, software, knowhow en handelsgeheimen overnemen. Daaronder valt ook de opzet van educatieve sessies die ACTE organiseerde. Op papier komt…