Home / Luchtvaart / Eerste non-stop-vlucht tussen UK en Australië door Qantas

Eerste non-stop-vlucht tussen UK en Australië door Qantas

Eerste non-stop-vlucht tussen UK en Australië door Qantas

Qantas is afgelopen weekeinde begonnen met de vluchtuitvoering tussen Perth en Londen. Het is de eerste non-stopverbinding tussen Australië en Europa.

Qantas zet een Boeing 787-9 Dreamliner in op de dagelijkse route. Het toestel moet een afstand overbruggen van 14.500 kilometer en doet daar ongeveer zeventien uur over. Begin en eindpunt van de reis is steeds Melbourne, met Perth als tussenstop.

Een sprong
CEO Alan Joyce refereerde gisteren na de eerste vlucht die vanuit Perth op Londen Heathrow aankwam aan de ‘kangoeroe -route’ zoals de verbinding tussen de twee werelddelen al decennia heet, vanwege de vele ‘sprongen’ – tussenlandingen – die moeten worden gemaakt.

In 1947 waren dat zeven tussenlandingen en duurde de reis rond de vier dagen. Tot voor kort was er nog ten minste een tussenstop nodig, meestal halverwege in het Midden-Oosten. ‘Maar ook die is niet meer nodig, we kunnen het nu in één sprong doen,’ zei Joyce.

Voorlopig geldt dat alleen voor de verbinding tussen Perth, aan de westkust van Australië en Londen. De steden in het oosten en zuidoosten van Australië, met name Sydney, Melbourne en Brisbane, trekken het meeste verkeer, maar liggen veel verder. Sydney is vanuit Europa bekeken nog eens 3.700 kilometer (vier tot vijf uur vliegen) verwijderd van Perth.

Sydney
Qantas is wel van plan in de nabije toekomst vanuit heel Australië non-stop-verbindingen naar Londen aan te bieden. Technisch gezien is dat geen probleem: zowel de Boeing 787 Dreamliner als de Airbus A350 kunnen de afstand met gemak aan.

De belangrijkste vraag evenwel die airlines in het algemeen en Qantas in het bijzonder bezighoudt is hoe een reis van twintig uur of meer (Sydney-Londen) is voor passagiers.

Singapore
De langste non-stopvlucht die er tot nu toe bestond was tussen Singapore en New York over een afstand van 15.300 kilometer, negentien uur lang, uitgevoerd door Singapore Airlines. De operatie had plaats tussen 2004 en 2013, toen Singapore Airlines er uit kostenoverwegingen mee ophield.

De airline plaatste destijds minder stoelen in het vliegtuig (een viermotorige Airbus A340) dan gebruikelijk, ook in economy class, om de ultra-lange reis dragelijker te maken. Maar minder capaciteit betekent ook hogere kosten per stoel, hetgeen de prijs van tickets opdrijft. Singapore Airlines kwam vijf jaar geleden tot de conclusie dat een tussenstop voordeliger was.

De komst van de Dreamliner (in 2011) en de Airbus A350 (2015) hebben wel een nieuwe periode ingeluid voor de ultra-lange sector, want beide tweemotorige toestellen zijn juist gebouwd voor de zeer lange afstand.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….