
Airlines for Europe (A4E), de brancheorganisatie die een maand geleden door de grootste vijf airlines in Amsterdam werd opgericht, heeft twee nieuwe leden: prijsvechter Norwegian en netwerk-carrier Finnair.
Norwegian was tot nu toe lid van de low-cost associatie ELFAA, terwijl Finnair deel uit maakt van de AEA, de Associatie van Europese Airlines. Naar verwachting zullen beide maatschappijen hun lidmaatschappen van deze twee organisaties opzeggen.
“Airlines for Europe is ‘open for business’ en klaar om de belangen van alle Europese airlines te vertegenwoordigen,” zegt Thomas Reynaert, de managing director van A4E in een verklaring. “Ons aantal leden zal de komende maanden groeien, waarmee we de Europese airlines op een lijn krijgen.”
CEO Bjørn Kjos van Norwegian zei: “Wij hebben altijd geloofd in gezonde concurrentie tussen airlines om meer keus en lagere tarieven te creëren voor passagiers. Maar we geloven ook in een industrie waarin low-cost en netwerk-carriers samenwerken om de problemen waar we allemaal tegenaan lopen op te lossen.”
De CEO van Finnair, Pekka Vauramo, is op voorhand lovend over A4E: “Finnair verheugt zich erop samen te werken binnen A4E om de dialoog aan te gaan met alle Europese stakeholders.”
A4E werd op 20 januari tijdens een bijeenkomst op Schiphol gelanceerd, door Air France-KLM, Lufthansa, IAG (British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus), Ryanair en easyJet. De organisatie riep “alle airlines” in Europa op zich bij haar aan te sluiten, maar het liep tot nu toe niet storm. Finnair en Norwegian zijn de eerste airlines die de overstap maken.
De airlines van A4E verschillen ook van mening over veel onderwerpen. Het belangrijkste punt waarop ze tot nu toe wel samen zijn opgetrokken is de hoogte van de havengelden. A4E wil dat Europese luchthavens de tarieven die airlines moeten betalen fors verlagen.

