Home / Luchtvaart / Een zakenreis per ACJ220

Een zakenreis per ACJ220

Een zakenreis per ACJ220

Airbus heeft een nieuw zakenvliegtuig gelanceerd, de ACJ220, een variant op de bestaande A220. Nu door corona het gewone vliegverkeer, met name zakelijk, op zijn gat ligt, hoopt de fabrikant dat het segment business jets zal groeien.

De ACJ220 – voor promotiedoeleinden geschreven als ACJ TwoTwenty – is een product van Airbus Corporate Jets, een divisie die is gevestigd in het Zuid-Franse Toulouse. ACJ kan van vrijwel alle bestaande commerciële Airbussen een zakenvariant leveren. De meeste business jets van Airbus zijn van het type ACJ319, gevolgd door de ACJ330.

De ACJ220 is gebaseerd op de Airbus A220-100, het kleinste vliegtuig dat Airbus momenteel in productie heeft. De A220 heette voorheen CSeries, een vliegtuig van Bombardier. Dit Canadese bedrijf kwam enkele jaren geleden financieel in zwaar weer en verkocht in 2018 de CSeries aan Airbus, die er een eigen naam aan gaf. De vraag naar het toestel groeide daarna sterk.

Groter bereik
De ACJ220 is technisch gezien hetzelfde vliegtuig als de A220, alleen is het bereik veel groter: 10.000 om 6.000 kilometer. Deze extra range komt vooral door het veel geringere aantal passagiers aan boord. In de ‘normale’ A220 staan 100 tot 120 stoelen, in een tweeklassen-configuratie, terwijl het in de ACJ220 om maximaal 18 zitplaatsen gaat.

Airbus heeft de prijs voor de ACJ220 niet bekendgemaakt. De gewone A220-100 kost rond de tachtig miljoen dollar. Omdat een zakelijk vliegtuig meestal wordt opgepimpt met allerlei extra features, zal de ACJ220 vermoedelijk een ‘vanaf-prijs’ van 100 miljoen dollar hebben.

Miljardairs
Voor veel grote bedrijven en ondernemers is 100 miljoen peanuts. De coronacrisis heeft weliswaar tal van sectoren snoeihard getroffen, waaronder de burgerluchtvaart en de hotels, maar andere branches hebben juist geprofiteerd. Uit een rapport van de Zwitserse bank UBS en accountantskantoor PwC blijkt dat wereldwijd het vermogen van tweeduizend miljardairs tijdens de pandemie nog eens met een kwart is gegroeid.

Er zijn dus zakenmensen die wel degelijk geld hebben om te besteden. Gevoegd bij de schroom om aan boord te stappen bij commerciële airlines, wegens besmettingsgevaar, rekent Airbus erop dat de vraag naar business jets zal toenemen. Voor de ACJ220 zijn inmiddels zes orders binnengekomen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eurostar ‘leeg’ naar Londen

Eurostar ‘leeg’ naar Londen

26/10/2020

Maandagmorgen is de eerste overstapvrije Eurostar van Amsterdam naar Londen gereden. Door corona was de trein zo goed als leeg. Aan weerszijden van het traject moeten reizigers namelijk in quarantaine…

Europa gaat weer op slot

Europa gaat weer op slot

26/10/2020

De tweede coronagolf slaat hard toe in Europa. Veel landen voeren de reisrestricties op. Voor de luchtvaart is dit een doemscenario. Alleen Zweden en Griekenland zijn vanuit Nederland nog vrij…

EasyJet bepleit sneltest

EasyJet bepleit sneltest

26/10/2020

Niet zozeer een vaccin, maar testen die een corona-vrije vlucht garanderen zullen passagiers het vertrouwen geven om weer te gaan vliegen. Dit zegt William Vet van easyJet tijdens een online-event…

Delta weert 460 weigeraars

Delta weert 460 weigeraars

26/10/2020

Delta Air Lines heeft tot nu toe 460 mensen op de eigen ‘no-fly list’ gezet wegens hun weigering een mondkapje te dragen. Terwijl in de VS het aantal nieuwe coronagevallen…

Kan app reiswereld redden?

Kan app reiswereld redden?

23/10/2020

Er is een nieuwe app, CommonPass: een soort gezondheidspas die de wereldwijd gestagneerde luchtvaart en reisbranche weer op gang moeten brengen. Het is een initiatief van de non-profitorganisaties World Economic…

BA somber over de luchtvaart 

BA somber over de luchtvaart 

22/10/2020

De internationale luchtvaart komt volgens de CEO van British Airways mogelijk nooit terug op het niveau van topjaar 2019. BA’s moederbedrijf IAG heeft intussen de capaciteit verder teruggeschroefd na nieuwe…