Home / Luchtvaart / Een zakenreis per ACJ220

Een zakenreis per ACJ220

Een zakenreis per ACJ220

Airbus heeft een nieuw zakenvliegtuig gelanceerd, de ACJ220, een variant op de bestaande A220. Nu door corona het gewone vliegverkeer, met name zakelijk, op zijn gat ligt, hoopt de fabrikant dat het segment business jets zal groeien.

De ACJ220 – voor promotiedoeleinden geschreven als ACJ TwoTwenty – is een product van Airbus Corporate Jets, een divisie die is gevestigd in het Zuid-Franse Toulouse. ACJ kan van vrijwel alle bestaande commerciële Airbussen een zakenvariant leveren. De meeste business jets van Airbus zijn van het type ACJ319, gevolgd door de ACJ330.

De ACJ220 is gebaseerd op de Airbus A220-100, het kleinste vliegtuig dat Airbus momenteel in productie heeft. De A220 heette voorheen CSeries, een vliegtuig van Bombardier. Dit Canadese bedrijf kwam enkele jaren geleden financieel in zwaar weer en verkocht in 2018 de CSeries aan Airbus, die er een eigen naam aan gaf. De vraag naar het toestel groeide daarna sterk.

Groter bereik
De ACJ220 is technisch gezien hetzelfde vliegtuig als de A220, alleen is het bereik veel groter: 10.000 om 6.000 kilometer. Deze extra range komt vooral door het veel geringere aantal passagiers aan boord. In de ‘normale’ A220 staan 100 tot 120 stoelen, in een tweeklassen-configuratie, terwijl het in de ACJ220 om maximaal 18 zitplaatsen gaat.

Airbus heeft de prijs voor de ACJ220 niet bekendgemaakt. De gewone A220-100 kost rond de tachtig miljoen dollar. Omdat een zakelijk vliegtuig meestal wordt opgepimpt met allerlei extra features, zal de ACJ220 vermoedelijk een ‘vanaf-prijs’ van 100 miljoen dollar hebben.

Miljardairs
Voor veel grote bedrijven en ondernemers is 100 miljoen peanuts. De coronacrisis heeft weliswaar tal van sectoren snoeihard getroffen, waaronder de burgerluchtvaart en de hotels, maar andere branches hebben juist geprofiteerd. Uit een rapport van de Zwitserse bank UBS en accountantskantoor PwC blijkt dat wereldwijd het vermogen van tweeduizend miljardairs tijdens de pandemie nog eens met een kwart is gegroeid.

Er zijn dus zakenmensen die wel degelijk geld hebben om te besteden. Gevoegd bij de schroom om aan boord te stappen bij commerciële airlines, wegens besmettingsgevaar, rekent Airbus erop dat de vraag naar business jets zal toenemen. Voor de ACJ220 zijn inmiddels zes orders binnengekomen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
SAF blijft speerpunt KLM

SAF blijft speerpunt KLM

26/01/2021

KLM blijft inzetten op het gebruik van niet-fossiele brandstoffen en heeft het bestaande programma omgedoopt tot Corporate SAF (sustainable aviation fuel). “Juist in deze crisistijd,” zegt Harm Kreulen, directeur KLM…

Weer uitstel Lelystad Airport

Weer uitstel Lelystad Airport

25/01/2021

De opening van Lelystad Airport vindt waarschijnlijk later plaats dan in november dit jaar, zoals eerder gepland. De Tweede Kamer heeft het dossier maandag “controversieel” verklaard, nu de regering demissionair…

Europese luchttaxi op komst

Europese luchttaxi op komst

22/01/2021

Een Europees programma rond drones wil vanaf volgend jaar proeven doen met vliegende taxi’s, zonder piloot. Nederland is betrokken bij het project, dat “een veilige integratie van drones in een…