Home / Luchtvaart / Een zakenreis per ACJ220

Een zakenreis per ACJ220

Een zakenreis per ACJ220

Airbus heeft een nieuw zakenvliegtuig gelanceerd, de ACJ220, een variant op de bestaande A220. Nu door corona het gewone vliegverkeer, met name zakelijk, op zijn gat ligt, hoopt de fabrikant dat het segment business jets zal groeien.

De ACJ220 – voor promotiedoeleinden geschreven als ACJ TwoTwenty – is een product van Airbus Corporate Jets, een divisie die is gevestigd in het Zuid-Franse Toulouse. ACJ kan van vrijwel alle bestaande commerciële Airbussen een zakenvariant leveren. De meeste business jets van Airbus zijn van het type ACJ319, gevolgd door de ACJ330.

De ACJ220 is gebaseerd op de Airbus A220-100, het kleinste vliegtuig dat Airbus momenteel in productie heeft. De A220 heette voorheen CSeries, een vliegtuig van Bombardier. Dit Canadese bedrijf kwam enkele jaren geleden financieel in zwaar weer en verkocht in 2018 de CSeries aan Airbus, die er een eigen naam aan gaf. De vraag naar het toestel groeide daarna sterk.

Groter bereik
De ACJ220 is technisch gezien hetzelfde vliegtuig als de A220, alleen is het bereik veel groter: 10.000 om 6.000 kilometer. Deze extra range komt vooral door het veel geringere aantal passagiers aan boord. In de ‘normale’ A220 staan 100 tot 120 stoelen, in een tweeklassen-configuratie, terwijl het in de ACJ220 om maximaal 18 zitplaatsen gaat.

Airbus heeft de prijs voor de ACJ220 niet bekendgemaakt. De gewone A220-100 kost rond de tachtig miljoen dollar. Omdat een zakelijk vliegtuig meestal wordt opgepimpt met allerlei extra features, zal de ACJ220 vermoedelijk een ‘vanaf-prijs’ van 100 miljoen dollar hebben.

Miljardairs
Voor veel grote bedrijven en ondernemers is 100 miljoen peanuts. De coronacrisis heeft weliswaar tal van sectoren snoeihard getroffen, waaronder de burgerluchtvaart en de hotels, maar andere branches hebben juist geprofiteerd. Uit een rapport van de Zwitserse bank UBS en accountantskantoor PwC blijkt dat wereldwijd het vermogen van tweeduizend miljardairs tijdens de pandemie nog eens met een kwart is gegroeid.

Er zijn dus zakenmensen die wel degelijk geld hebben om te besteden. Gevoegd bij de schroom om aan boord te stappen bij commerciële airlines, wegens besmettingsgevaar, rekent Airbus erop dat de vraag naar business jets zal toenemen. Voor de ACJ220 zijn inmiddels zes orders binnengekomen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….