
EasyJet ziet momenteel een afname van de vraag naar tickets als gevolg van omicron, de nieuwe variant van corona, maar verwacht dat deze tijdelijk is en denkt in de loop van 2022 bijna evenveel passagiers te zullen vervoeren als in 2019. Dit heeft topman Johan Lundgren gezegd.
De CEO van het Britse bedrijf – met Europese dochters in Zwitserland en Oostenrijk – deed zijn uitspraken deze week bij de presentatie van de cijfers over het afgelopen boekjaar, dat liep van 1 oktober 2020 tot en met 30 september 2021. Het verlies van easyJet liep hierin op van 980 miljoen euro tot bijna 1,3 miljard euro.
Lundgren beaamt dat er “nog veel onzekerheden zijn terwijl we door de winter navigeren,” onder meer door omicron, maar blijft optimistisch: “Wij verwachten volgend jaar een enorme ommekeer. Er is een zeer sterke ingehouden vraag in de komende zomer. De omzet voor het seizoen kan boven dat van 2019 uitkomen.”
In passagiersaantallen zit easyJet nu nog ver af van twee jaar geleden. In het vierde kwartaal (juli, augustus, september) stapten 17,3 miljoen mensen aan boord, 58 procent van Q4 in 2019, maar easyJet noemt dit ‘een positief momentum,’ omdat er een opgaande lijn zit in de cijfers.
Ondanks het boekverlies over 2020/21 is er wel een financiële verbetering gaande, dankzij een claimemissie van 1,2 miljard pond (1,4 miljard euro). De nettoschuld is hierdoor teruggebracht van 2 miljard pond in Q3 naar 0,9 miljard pond, einde boekjaar.
Photo by Viktor Forgacs on Unsplash

