Home / Luchtvaart / EasyJet zet groter toestel in op vluchten naar Schiphol

EasyJet zet groter toestel in op vluchten naar Schiphol

EasyJet zet groter toestel in op vluchten naar Schiphol

EasyJet wil volgend jaar de Airbus A321neo inzetten voor vluchten van en naar de basis te Schiphol. Dit heeft Country Manager Benelux, William Vet, tegen Zakenreis gezegd. Per toestel gaat hiermee de capaciteit omhoog met 49 stoelen.

EasyJet heeft bij Airbus een order uitstaan voor honderd A320neo’s en dertig A321neo’s, met respectievelijk 186 en 235 stoelen. De eerste twee A320neo’s zijn inmiddels ontvangen en in dienst genomen. Elke maand krijgt easyJet nu twee nieuwe toestellen van dit type. De A321neo’s komen vanaf de zomer van 2018.

“We hebben de order bij Airbus bewust gesplitst in A320neo’s en A321neo’s om in te zetten op luchthavens waar de slotcapaciteit beperkt is, zoals Schiphol” zegt Vet aan boord van één van de nieuwe A320neo’s van easyJet op Gatwick.

Er staan nu permanent negen A320’s en A319’s van de Britse prijsvechter op Schiphol. Hoeveel A321neo’s er uiteindelijk vluchten van en naar Amsterdam zullen verzorgen kan Vet nog niet zeggen. EasyJet vervoert dit jaar ongeveer zes miljoen passagiers via Schiphol en is daarmee de tweede carrier, na KLM, op de luchthaven.

Alderstafel
Maar op Schiphol is tien jaar geleden aan de Alderstafel een plafond van 500.000 vliegbewegingen per jaar afgesproken, voor alle gebruikers samen, tot en met het jaar 2020.  De luchthaven kan boven die 500.000 vliegbewegingen in passagiersaantallen alleen nog groeien indien airlines, zoals easyJet, grotere toestellen inzetten. Ook een hogere bezettingsgraad van toestellen levert nog groei op, maar de meeste airlines vliegen al met bijna volle vliegtuigen.

Een vlucht met een kleine zakenjet met twee passagiers telt op Schiphol voor één beweging, evenals een A321neo waarin 235 passagiers zitten. Vet bepleit daarom het uitplaatsen van klein kleiner vliegverkeer van Schiphol naar Lelystad, na de opening van deze Flevoluchthaven in april 2019. Op die manier kan er volgens hem nog een behoorlijk aantal slots vrijkomen. Een vergelijkbaar systeem bestaat op de drie luchthavens bij Parijs, waar de grote toestellen zijn geconcentreerd op mainport Charles de Gaulle.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Deel Zaventem te koop

Deel Zaventem te koop

24/04/2018

De Australische financiële groep Macquarie wil haar belang van 36 procent in Brussels Airport verkopen. Chinese investeerders zouden interesse hebben om de aandelen in de goedlopende luchthaven over te nemen….

Zoveelste staking Air France

Zoveelste staking Air France

23/04/2018

Personeel bij Air France staakt vandaag en morgen voor de zoveelste keer in korte tijd. Hoewel lang niet iedereen meedoet heeft de airline een kwart van alle vluchten moeten schrappen….

Janaillac dreigt met vertrek

Janaillac dreigt met vertrek

20/04/2018

CEO Jean-Marc Janaillac van Air France-KLM laat in een referendum het personeel een uitspraak doen over zijn plan voor een langzame loonsverhoging. Als een meerderheid tegen is, stapt hij op….

RAI wil samenwerken

RAI wil samenwerken

20/04/2018

RAI Amsterdam wil de banden met andere evenementen- en beurslocaties in Amsterdam stevig aanhalen. De beurs- en congresgigant wil zo meer ruimte creëren voor evenementen, nu uitbreiding van het eigen…