Home / Luchtvaart / EasyJet zet groter toestel in op vluchten naar Schiphol

EasyJet zet groter toestel in op vluchten naar Schiphol

EasyJet zet groter toestel in op vluchten naar Schiphol

EasyJet wil volgend jaar de Airbus A321neo inzetten voor vluchten van en naar de basis te Schiphol. Dit heeft Country Manager Benelux, William Vet, tegen Zakenreis gezegd. Per toestel gaat hiermee de capaciteit omhoog met 49 stoelen.

EasyJet heeft bij Airbus een order uitstaan voor honderd A320neo’s en dertig A321neo’s, met respectievelijk 186 en 235 stoelen. De eerste twee A320neo’s zijn inmiddels ontvangen en in dienst genomen. Elke maand krijgt easyJet nu twee nieuwe toestellen van dit type. De A321neo’s komen vanaf de zomer van 2018.

“We hebben de order bij Airbus bewust gesplitst in A320neo’s en A321neo’s om in te zetten op luchthavens waar de slotcapaciteit beperkt is, zoals Schiphol” zegt Vet aan boord van één van de nieuwe A320neo’s van easyJet op Gatwick.

Er staan nu permanent negen A320’s en A319’s van de Britse prijsvechter op Schiphol. Hoeveel A321neo’s er uiteindelijk vluchten van en naar Amsterdam zullen verzorgen kan Vet nog niet zeggen. EasyJet vervoert dit jaar ongeveer zes miljoen passagiers via Schiphol en is daarmee de tweede carrier, na KLM, op de luchthaven.

Alderstafel
Maar op Schiphol is tien jaar geleden aan de Alderstafel een plafond van 500.000 vliegbewegingen per jaar afgesproken, voor alle gebruikers samen, tot en met het jaar 2020.  De luchthaven kan boven die 500.000 vliegbewegingen in passagiersaantallen alleen nog groeien indien airlines, zoals easyJet, grotere toestellen inzetten. Ook een hogere bezettingsgraad van toestellen levert nog groei op, maar de meeste airlines vliegen al met bijna volle vliegtuigen.

Een vlucht met een kleine zakenjet met twee passagiers telt op Schiphol voor één beweging, evenals een A321neo waarin 235 passagiers zitten. Vet bepleit daarom het uitplaatsen van klein kleiner vliegverkeer van Schiphol naar Lelystad, na de opening van deze Flevoluchthaven in april 2019. Op die manier kan er volgens hem nog een behoorlijk aantal slots vrijkomen. Een vergelijkbaar systeem bestaat op de drie luchthavens bij Parijs, waar de grote toestellen zijn geconcentreerd op mainport Charles de Gaulle.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…