De zakenreizigers die met easyJet vliegen, geven gemiddeld 10 tot 20 procent meer uit dan vrijetijdspassagiers. Dit heeft algemeen directeur Carolyn McCall van easyJet bevestigd aan Zakenreis.
“De reden dat wij actief zijn geworden op de corporate markt, is omdat zakenreizigers later boeken en meer extra’s aanschaffen,” aldus McCall. “Op dit moment is een op de vijf easyJet-passagiers om zakelijke redenen op pad. Ik heb geen target vastgesteld hoe groot ons zakelijke marktaandeel moet worden. Wat wij willen, zijn hogere opbrengsten.”
Volgens McCall zijn de belangrijkste bouwstenen om aantrekkelijk te zijn voor de corporate markt, inmiddels geïmplementeerd. “We vliegen al op primaire luchthavens, dus ons netwerk was al aantrekkelijk voor de zakenreiziger. Daarnaast hebben we aan onze frequenties gewerkt. Zo vliegen we bijvoorbeeld zeven keer per dag van Londen Gatwick, onze grootste basis, naar Amsterdam. Ten tweede hebben we flexibele tarieven ingevoerd, zodat de passagier tot twee uur voor vertrek gratis en zo vaak hij wil zijn ticket kan wijzigen. Ten derde hebben we stoelreserveringen ingevoerd. Voor een airline die achttien jaar lang de keuze van de zitplaatsen vrij heeft gelaten, was deze suggestie bijna ketterij. Maar de realiteit is dat zakenreizigers hierdoor eerder bereid zijn om ons uit te proberen. De vier belangrijke bouwsteen is dat we all-in tarieven hebben geïntroduceerd, die alleen boekbaar zijn via de GDS’en. Al met al heeft dit geresulteerd in een groei van het aantal zakenreizigers van 44 procent, dus we doen iets goed.”

