Home / Luchtvaart / Voorzichtige reacties easyJet en IAG op Brexit

Voorzichtige reacties easyJet en IAG op Brexit

Voorzichtige reacties easyJet en IAG op Brexit

EasyJet heeft er vandaag voor gepleit om de UK deel te laten blijven uitmaken van het systeem van vrij luchtverkeer in de EU. British Airways verwacht intussen een lagere winst dit jaar door Brexit

CEO Carolyn McCall van EasyJet zegt er “vast vertrouwen” in te hebben dat haar strategie en het perspectief van de airline op groei onveranderd zullen blijven, ondanks het feit dat de UK de banden met de EU verbreekt. “EasyJet heeft zich voorbereid op dit scenario en werkt aan een reeks opties die ons in staat stellen in alle markten waar we nu opereren te blijven vliegen.”

EasyJet is groot geworden dankzij het vrijgeven van het luchtverkeer in Europa, vanaf 1997. Nu de UK de Europese Unie zal verlaten kan deze vrijheid in het gedrang komen. EasyJet heeft daarom vandaag brieven verstuurd aan de Britse regering en aan de Europese Commissie met het verzoek tussen de UK en de EU opnieuw afspraken te maken over Open Skies.

Hiertoe zullen de EU en de UK opnieuw over een luchtvaartverdrag moeten onderhandelen. Als dat niet lukt heeft easyJet een groot probleem, want dan komen de intra-Europese bases buiten de UK, zoals die op Schiphol in gevaar. Alle vluchten van de prijsvechter zullen dan, zoals vóór 1997 het geval was, weer via de UK moeten lopen.

De airline lijkt ook daar alvast rekening mee te houden. “EasyJet blijft tevens werken aan alternatieve opties, waardoor het bestaande netwerk volledig kan blijven bestaan,” zegt het bedrijf. Een van de mogelijkheden zou zijn om op een andere Europese AOC (Air Operator’s Centificate, een vlieglicentie) te vliegen, waarmee easyJet in feite niet meer Brits zou zijn.

Lagere winst IAG
Ook de International Airlines Group (IAG), waar British Airways, samen met Iberia en Vueling (Spanje) en Aer Lingus (Ierland) deel van uit maakt, heeft vandaag gereageerd op Brexit. IAG zegt te geloven dat de Britse stem tegen de EU “geen impact zal hebben op de lange termijn” op het bedrijf. De afgelopen maanden zegt IAG er wel last van te hebben gehad, door een “zwakker dan verwachte omzet.”

IAG stelt ook haar raming over het lopende boekjaar naar beneden toe bij als gevolg van Brexit. “IAG verwacht nog steeds een aanzienlijke toename van de operationele winst dit jaar, maar we verwachten niet meer een absolute groei van de winst, vergelijkbaar met 2015,” aldus de Brits-Spaans-Ierse groep.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….