
EasyJet heeft in Q4 van het gebroken boekjaar 17,3 miljoen passagiers vervoerd: 58 procent van dezelfde periode in 2019. De carrier spreekt dinsdag in een communiqué over ‘een positief momentum.’
Het boekjaar van de Britse prijsvechter loopt van 1 oktober tot en met 30 september. Het vierde kwartaal 2020/21 betrof dus juli, augustus en september. EasyJet vergelijkt de cijfers van nu met die van twee jaar geleden, toen er nog geen corona was.
Hoewel er nog steeds reisbeperkingen waren, met name in thuisland Groot-Brittannië, was er in Q4 sprake van ‘sterkere prestaties’ dan de afgelopen kwartalen, met name op de inter-Europese verbindingen en de vluchten binnen het Verenigd Koninkrijk, zegt de luchtvaartmaatschappij.
Claimemissie
Ook financieel gaat het weer wat beter met easyJet. De nettoschuld is teruggebracht van twee miljard pond (2,35 miljard euro) in Q3 naar 0,9 miljard pond. Dit gebeurde ‘ mede dankzij een geslaagde claimemissie van 1,2 miljard pond.’ Boekjaar 2020/21 zal niettemin zwaar verlieslijdend zijn voor easyJet. De accountants zijn alle resultaten nu nog aan het doorrekenen en komen later met definitieve cijfers, maar op voorhand schat het bedrijf uit te komen op een verlies, vóór belasting, tussen de 1,135 miljard pond en 1,175 miljard pond.
Het bedrijf is positief gestemd over 2022. “Het is duidelijk dat het herstel doorzet. We zien weer meer zakelijke reizigers van grote en middelgrote bedrijven terugkeren naar easyJet, aangetrokken door onze prijsstelling, ons netwerk en duurzaamheidsbeleid. We zien daarnaast herstel van het aantal stedentrips,” zegt Johan Lundgren, de CEO van easyJet, in het communiqué.
”Na de geslaagde afronding van onze claimemissie en de versterking van onze balans zijn we uitstekend gepositioneerd om strategische investeringen en groeikansen te verzilveren, en daarmee stevige waarde te creëren voor onze aandeelhouders,” aldus Lundgren.
Photo by Call Me Fred on Unsplash

