EasyJet onderzoekt samen met een aantal Britse TMC’s maatregelen om het rechtstreeks boeken bij easyJet tegen te gaan. Omdat rechtstreekse boekingen de duty of care bemoeilijken willen TMC’s dat tickets niet rechtstreeks geboekt worden op de website van de luchtvaartmaatschappij, maar via de eigen boekingskanalen.
Medewerkers die rechtstreeks via easyJet willen boeken, moeten worden terugverwezen naar de werkgever. Uitgangspunt van de samen werking is dat de medewerker na rechtstreeks bij easyJet boeken een e-mail ontvangt waarin wordt gevraagd de boeking via de portal van de werkgever te voldoen. In de e-mail kunnen de reizigers een directe link aanklikken om op de juiste manier te boeken.
De zogenoemde lekkage van corporate travel accounts is wat easyJet betreft in Nederland geen probleem, zegt Eric van Denderen van VCK Travel. Tegen Zakenreis zegt hij: “EasyJet kan voor zakelijke reizigers geboekt worden via Amadeus, de tarieven zijn dan gelijk aan de tarieven op de website van easyJet. Ook de voorwaarden zijn hetzelfde, er zou dus geen reden moeten zijn voor zakenreizigers om rechtstreeks te boeken. De bij ons aangesloten bedrijven leggen in hun reisbeleid ook vast dat via het systeem moet worden geboekt. Wij zien van easyJet geen leakage. In het Verenigd Koninkrijk is het wellicht anders.”

