Home / Luchtvaart / EasyJet bepleit sneltest

EasyJet bepleit sneltest

EasyJet bepleit sneltest

Niet zozeer een vaccin, maar testen die een corona-vrije vlucht garanderen zullen passagiers het vertrouwen geven om weer te gaan vliegen. Dit zegt William Vet van easyJet tijdens een online-event van de NATM.

Nu de maatregelen om het coronavirus te bestrijden zijn aangescherpt, houdt de Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM) haar events weer online. Gastspreker William Vet (op de foto rechts), country manager voor easyJet in Nederland en Scandinavië, vertelt over de laatste ontwikkelingen bij zijn maatschappij.

Toen afgelopen voorjaar de coronapandemie in rap tempo Europa in zijn greep kreeg en ongekende reisbeperkingen van kracht werden, besloot easyJet haar volledige vloot aan de grond te houden. Dat duurde van 31 maart tot en met 30 juni.

“We hadden nul inkomsten, maar konden in ieder geval besparen op de brandstofkosten,” zegt Vet. “Sinds maart zijn voorstellen gedaan om ook het personeelsbestand in te krimpen, in totaal met 30 procent oftewel 4.500 fte’s minder. Orders voor nieuwe vliegtuigen zijn uitgesteld of afgelast, en we hebben vliegtuigen verkocht. Onze vloot zal straks bestaan uit 303 toestellen van de Airbus A320/321-familie, vijftig minder dan in de planning stond voor zomer 2021. Ook hebben wij drie hubs gesloten: Londen Stansted, Londen Southend en Newcastle. We zitten in de overlevingsmodus. Niemand kan voorspellen hoe lang deze crisis gaat duren, dus we moeten meebewegen met de marktsituatie.”

Redelijk
In juli is easyJet weer op beperkte schaal begonnen met vliegen in Nederland. “Juli en augustus waren redelijk, mensen gingen weer op zomervakantie,” zegt Vet. “Met name de vraag naar vluchten naar Kroatië was groot, totdat het land weer ‘oranje’ kleurde in september. Het is duidelijk dat het virus voorlopig nog niet onder controle is.”

“Wij bieden nu in ons netwerk een capaciteit aan van 25 procent van hetgeen we oorspronkelijk hadden gepland voor deze winter,” vervolgt Vet. “Dat komt neer op 10 à 15 vluchten per dag, in plaats van de 60 à 65 vluchten die we voorheen uitvoerden. Die vluchten zitten ook niet vol.”

Zakenreizigers
Het aantal zakenreizigers is helemaal drastisch afgenomen, zegt Vet. “Een van de weinige routes waarop nog wel veel zakenreizigers zitten, is naar Milaan. Veel mkb-bedrijven hebben productiefaciliteiten in de Lombardije-regio en nemen daarom eventuele quarantainemaatregelen voor lief.”

“Dat geldt ook voor sommige routes naar het Verenigd Koninkrijk. In het algemeen verwacht ik dat het lange tijd zal duren voordat zakelijk reizen weer aantrekt. Bedrijven zijn massaal overgeschakeld op virtuele meetings, die trend zal voorlopig aanhouden. Ik zie eerder mensen die familie of vrienden willen opzoeken weer in het vliegtuig stappen.”

Om continuïteit in de dienstregeling te bieden, heeft easyJet besloten om het huidige, gereduceerde netwerk van 25 procent sowieso aan te blijven bieden. “De vluchten zijn tot eind september 2021 in de reserveringssystemen geladen,” zegt Vet. “Mocht er echter een doorbraak komen in de bestrijding van het coronavirus, door een vaccin of snelle testfaciliteiten, dan zijn wij in staat om heel snel op te schalen.”

Sneltesten
Vet denkt dat eerder snelle testmogelijkheden het luchtverkeer weer zullen aanzwengelen dan een vaccin. “We hebben uiteraard beide nodig om het coronavirus onder controle te krijgen. Het probleem met een vaccin is echter dat dit altijd op vrijwillige basis zal zijn. Met behulp van testen kun je volledig corona-vrije vluchten garanderen. Het gaat erom dat mensen weer het vertrouwen krijgen dat zij veilig op reis kunnen gaan.”

Voordat easyJet per 1 juli weer de lucht in ging vanaf Schiphol, heeft de maatschappij diverse (hygiëne)maatregelen ingevoerd, in samenspraak met de European Aviation Safety Agency. “Dat houdt onder meer extra schoonmaak van onze vliegtuigen in, met ontsmettingsmiddelen die 24 uur werkzaam zijn,” zegt Vet. “Aan boord zijn speciale luchtfilters geïnstalleerd die de lucht zuiveren. De luchthavens zorgen voor – waar mogelijk – 1,5 meter afstand, en een gezondheidscheck is een vast onderdeel van het online-incheckproces.”

Europese maatregelen
Verder pleit easyJet voor maatregelen op Europees niveau. “Wij lijden zwaar onder de reisbeperkingen en vragen ons af of het wel echt noodzakelijk is om bijvoorbeeld heel Griekenland of Ierland ‘oranje’ te kleuren in plaats van een regionalere aanpak,” zegt Vet.

“Daarbij heeft ieder land zijn eigen regels, ook ten aanzien van gezondheidsverklaringen. Wij zijn er groot voorstander van dat er eenheid komt binnen Europa om vast te stellen waar de risicogebieden zijn en over welke gezondheidspapieren passagiers dienen te beschikken om te kunnen reizen.”

 

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
IATA: Walsh vervangt Juniac

IATA: Walsh vervangt Juniac

23/11/2020

Alexandre de Juniac stapt per 31 maart 2021 op als directeur-generaal van IATA. Willie Walsh is zijn opvolger. De brancheorganisatie van airlines heeft dit maandagavond bekendgemaakt. Een reden voor het…

IATA: wacht niet op vaccins

IATA: wacht niet op vaccins

23/11/2020

Regeringen moeten niet wachten op vaccins tegen corona om het luchtverkeer weer op gang te brengen, maar hun testbeleid zo snel mogelijk optimaliseren. Dit was de belangrijkste boodschap van IATA…

Corona hindert treinpromotie

Corona hindert treinpromotie

22/11/2020

KLM, Schiphol en NS willen verder met hun promotie van de trein voor kortere afstanden, maar in een nieuwe ‘Actieagenda’ staat dat corona de plannen op losse schroeven kan zetten….

Testbewijs wordt verplicht

Testbewijs wordt verplicht

20/11/2020

Het kabinet wil medio december niet-EU-passagiers bij aankomst in Nederland verplichten een recente, negatieve coronatest te laten zien. Dit schrijft vicepremier De Jonge in een brief aan de Tweede Kamer….