Home / Luchtvaart / EasyJet: alleen samen wordt groene technologie haalbaar

EasyJet: alleen samen wordt groene technologie haalbaar

EasyJet: alleen samen wordt groene technologie haalbaar

EasyJet heeft een oproep gedaan aan industrie en overheden om ‘nauw samen te werken’ op het gebied van uitstootvrije technologie om zo ‘de luchtvaart te transformeren.’

Op een bijeenkomst van Airbus in Toulouse zei Johan Lundgren, de CEO van de Britse carrier dinsdag: “Emissievrije vluchten komen binnen ons bereik. Elektrische en door waterstof aangedreven vliegtuigen vliegen al en bedrijven zoals Airbus zijn toegewijd aan het opschalen van deze technologie voor commerciële vluchten.”

Om deze omwenteling te bereiken wil easyJet – zonder het zelf te zeggen – breken met het marktdenken: regeringen moeten private bedrijven helpen. Lundgren: “De sector kan dit niet alleen. We hebben overheden nodig om de industrie te helpen hun ambitieuze doelen voor uitstootvermindering te halen, zowel met financiële ondersteuning, regelgeving voor groene technologieën, als investeringen in emissievrije vliegtuigen.”

Doelstellingen
EasyJet noemt drie gezamenlijke doelstellingen:
– regeringen moeten de ontwikkeling van waterstofvoorzieningen en infrastructuur op luchthavens steunen; en er zijn investeringen nodig in duurzame energie voor de productie van ‘groene’ waterstof;
– regeringen dienen financiële stimuleringsmaatregelen te nemen om de ontwikkeling en schaalvergroting van emissievrije technologie te ondersteunen;
– luchtvaartmaatschappijen die kiezen voor nieuwe technologie moeten in een vroeg stadium worden gestimuleerd door verlaging van de luchtruim- en luchthavengelden; bovendien bepleit easyJet  gehele belastingvrijstelling als zij met emissievrije vliegtuigen vliegen en moeten ze voorrang krijgen bij het verkrijgen van slots.

EasyJet werkt sinds 2019 samen met Airbus om de ontwikkeling van een waterstof-aangedreven, commercieel vliegtuig tegen 2035 te ondersteunen. De airline zal in de tussentijd duurzame biobrandstoffen (SAFs) gebruiken.

En sinds 2017 heeft easyJet een partnerschap met het Amerikaanse bedrijf Wright Electric om binnen tien jaar een elektrisch vliegtuig te ontwikkelen. Wright liet eerder deze maand weten op schema te liggen. Met een prototype zullen nog dit jaar de eerste proeven aan de grond beginnen, testvluchten zijn voorzien vanaf 2023.

Photo by Andy Holmes on Unsplash

 

 

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe route Vueling

Nieuwe route Vueling

24/10/2021

De Spaanse carrier Vueling, onderdeel van de International Airlines Group (IAG), vliegt vanaf 3 december tussen Amsterdam en Praag. De Tsjechische hoofdstad wordt vier keer week aangevlogen op zondag, dinsdag,…

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…