Home / Luchtvaart / EASA geeft MAX groen licht

EASA geeft MAX groen licht

EASA geeft MAX groen licht

De Boeing 737 MAX mag van EASA weer de lucht in. Alleen is er nu een ander probleem: corona. Airlines houden wereldwijd al maanden het grootste deel van hun vloot aan de grond, van alle types, omdat de markt is ingestort.

“Uit onze analyse blijkt dat het veiligheidsniveau van de MAX hoog genoeg is om weer te kunnen vliegen,” aldus Patrick Ky, de uitvoerend directeur van het Europese Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (European Aviation Safety Agency – EASA) tegen persbureau Bloomberg.

De Boeing 737 MAX, een nieuw toesteltype, staat sinds maart 2019 aan de grond, na twee fatale crashes die aan 346 mensen het leven kostten. Boeing werkte sindsdien aan een verbeterde, veilige variant en presenteerde deze afgelopen zomer. De fabrikant heeft onder meer twee nieuwe sensoren aangebracht die ervoor moeten zorgen dat bij het toestel niet meer automatisch en zonder reden de neus naar beneden wordt gedrukt in volle vlucht, zoals bij de twee crashes het geval was.

Drie sensoren
EASA, dat ressorteert onder de Europese Unie, is er nog niet helemaal gerust op. Ky heeft aan Boeing laten weten dat zijn voorkeur uitgaat naar drie sensoren. “We hebben Boeing voorgelegd dat met een derde sensor het veiligheidsniveau nog hoger zou zijn,” aldus Ky. Boeing werkt daar ook aan, maar zegt nog twee jaar nodig te hebben om een systeem met drie sensoren te ontwikkelen.

Sinds de grounding van de MAX in maart 2019 hebben verscheidene klanten van Boeing hun order geannuleerd. Momenteel staan er 4.100 bestellingen genoteerd, 900 minder dan in 2018. In eerste instantie waren de annuleringen gerelateerd aan het verloren vertrouwen in de veiligheid van de MAX.

Sinds afgelopen voorjaar zijn daar veel opzeggingen wegens corona bijgekomen. Door het wereldwijd instorten van de luchtvaartmarkt hebben airlines veel minder vliegtuigen nodig, laat staan dat ze nieuwe exemplaren in de vloot willen opnemen

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….