Home / Luchtvaart / EASA geeft MAX groen licht

EASA geeft MAX groen licht

EASA geeft MAX groen licht

De Boeing 737 MAX mag van EASA weer de lucht in. Alleen is er nu een ander probleem: corona. Airlines houden wereldwijd al maanden het grootste deel van hun vloot aan de grond, van alle types, omdat de markt is ingestort.

“Uit onze analyse blijkt dat het veiligheidsniveau van de MAX hoog genoeg is om weer te kunnen vliegen,” aldus Patrick Ky, de uitvoerend directeur van het Europese Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (European Aviation Safety Agency – EASA) tegen persbureau Bloomberg.

De Boeing 737 MAX, een nieuw toesteltype, staat sinds maart 2019 aan de grond, na twee fatale crashes die aan 346 mensen het leven kostten. Boeing werkte sindsdien aan een verbeterde, veilige variant en presenteerde deze afgelopen zomer. De fabrikant heeft onder meer twee nieuwe sensoren aangebracht die ervoor moeten zorgen dat bij het toestel niet meer automatisch en zonder reden de neus naar beneden wordt gedrukt in volle vlucht, zoals bij de twee crashes het geval was.

Drie sensoren
EASA, dat ressorteert onder de Europese Unie, is er nog niet helemaal gerust op. Ky heeft aan Boeing laten weten dat zijn voorkeur uitgaat naar drie sensoren. “We hebben Boeing voorgelegd dat met een derde sensor het veiligheidsniveau nog hoger zou zijn,” aldus Ky. Boeing werkt daar ook aan, maar zegt nog twee jaar nodig te hebben om een systeem met drie sensoren te ontwikkelen.

Sinds de grounding van de MAX in maart 2019 hebben verscheidene klanten van Boeing hun order geannuleerd. Momenteel staan er 4.100 bestellingen genoteerd, 900 minder dan in 2018. In eerste instantie waren de annuleringen gerelateerd aan het verloren vertrouwen in de veiligheid van de MAX.

Sinds afgelopen voorjaar zijn daar veel opzeggingen wegens corona bijgekomen. Door het wereldwijd instorten van de luchtvaartmarkt hebben airlines veel minder vliegtuigen nodig, laat staan dat ze nieuwe exemplaren in de vloot willen opnemen

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM wil commitment bonden

KLM wil commitment bonden

30/10/2020

KLM heeft de vakbonden ‘dringend’ gevraagd een ‘commitment clausule’ te tekenen waarin ze akkoord gaan met langer durende bezuinigingen dan eerder was afgesproken. Zaterdag 31 oktober zal minister van Financiën…

Spoedoverleg bij KLM

Spoedoverleg bij KLM

30/10/2020

De directie van KLM voert vrijdag spoedoverleg met de bonden, aangezien het ingediende steunplan mogelijk wordt verworpen in Den Haag. KLM moet van de regering dieper snijden in de kosten,…

Megaverlies Air France-KLM 

Megaverlies Air France-KLM 

30/10/2020

Air France-KLM heeft over het derde kwartaal een nettoverlies geleden van bijna 1,7 miljard euro, zo heeft het bedrijf vrijdag voorbeurs bekendgemaakt. Q3 was wel beter dan Q2, maar in…

GBTA koopt ACTE-geheimen

GBTA koopt ACTE-geheimen

29/10/2020

GBTA wil de intellectuele eigendommen van het failliete ACTE, waaronder merknamen, software, knowhow en handelsgeheimen overnemen. Daaronder valt ook de opzet van educatieve sessies die ACTE organiseerde. Op papier komt…