
NOW, de loonsubsidieregeling die op 1 oktober na anderhalf jaar afliep, kan KLM over de gehele periode tot 1,7 miljard euro opleveren. Dit heeft CEO Pieter Elbers dinsdag gezegd tijdens een online sessie met de media.
Sinds maart 2020 maakte KLM gebruik van de Noodmaatregel Ondersteuning Werkgelegenheid (NOW), waar elk bedrijf dat door de pandemie aantoonbaar een groot deel van de omzet verloor, een beroep op kon doen. KLM kreeg van alle aanvragers verreweg de meeste steun, omdat de luchtvaartmaatschappij de grootste werkgever was die van NOW gebruik maakte.
Nu NOW is afgelopen kunnen de overheid en de bedrijven die in de regeling zaten de balans opmaken. Elbers (op de foto links) zegt dat zijn onderneming sinds maart 2020 voor 1,7 miljard euro aan subsidie aanvroeg, waarvan inmiddels 1,4 miljard is uitgekeerd. Het ministerie van Sociale Zaken kijkt momenteel naar de omzetcijfers van KLM over de afgelopen maanden om te bepalen op hoeveel van de resterende 300 miljoen het bedrijf recht heeft.
Behalve de gift via NOW heeft KLM ook leningen en garantstellingen van de Nederlandse overheid ontvangen. Hiermee is een totaalbedrag van 3,4 miljard euro gemoeid, dat KLM uiteindelijk zal moeten terugbetalen.
Foto © IATA

