Home / Luchtvaart / Duitsland wil piloten testen op drugs, alcohol en medicijnen

Duitsland wil piloten testen op drugs, alcohol en medicijnen

Duitsland wil piloten testen op drugs, alcohol en medicijnen

Duitsland wil vliegers steekproefsgewijs testen op het gebruik van medicijnen, drugs en drank. Aanleiding is de Germanwings-crash in maart door toedoen van de suïcidale copiloot. De pilotenvakbond is fel tegen de testen.

Copiloot Andreas Lubitz was tijdens vlucht 9525 van Lufthansa-dochter Germanwings op 24 maart alleen in de gebarricadeerde cockpit en liet de A320 daarna met een gecontroleerde daling te pletter slaan tegen de rotsen in de Franse Alpen. Alle 150 inzittenden, onder wie de dader, kwamen om.

Lubitz had, zo bleek naderhand, een psychiatrisch verleden en gebruikte antidepressiva. Onderzoekers kwamen er ook achter dat hij op het internet had gezocht naar methodes om zelfmoord te plegen. Lufthansa zei niet op de hoogte te zijn geweest van Lubitz’ zwakke geestesgesteldheid. Artsen die hem behandelden waren dat wel, maar hielden zich aan de eed om te zwijgen over patiënten.

De Duitse minister van transport Alexander Dobrindt vindt nu dat piloten, ook al zijn ze door hun eigen werkgevers goedgekeurd om te werken, zo nu en dan moeten worden getest op het gebruik van drugs, alcohol en medicijnen. Het plan komt uit de koker van een taskforce die het Ministerie in het leven riep na de crash van Germanwings. Volgens Dobrindt moet de privacy van de piloten wijken voor de garantie op veiligheid van de passagiers. De minister vindt wel dat de airlines zelf de random testen moeten uitvoeren.

Vereinigung Cockpit (VC), de belangrijkste Duitse vakbond van piloten, vindt de plannen maar niks. “Wij zijn van mening dat random testen volkomen fout zijn en niets te maken hebben met de ramp van Germanwings. Met de testen wordt een complete beroepsgroep permanent verdaht gemaakt,” zei een woordvoerder van VC tegen Duitse media.

In juli kwam een panel van experts onder leiding van EASA, het Europees agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart, met de aanbeveling om piloten beter psychologische te testen. EASA wil ook een Europese database waarin medische gegevens van vliegend personeel worden gedeeld.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….