Home / Luchtvaart / Druk Consumentenbond op KLM om no-show beleid

Druk Consumentenbond op KLM om no-show beleid

Druk Consumentenbond op KLM om no-show beleid

De Consumentenbond stapt naar de rechter als KLM niet stopt met haar no-show beleid, waarmee ze reizigers ‘onrechtmatig op kosten jaagt.’ KLM heeft tot 12 december de tijd, anders volgt er een dagvaarding. KLM wilde vandaag inhoudelijk niet reageren.

De Consumentenbond heeft haar ultimatum per brief kond gedaan aan de luchtvaartmaatschappij in Amstelveen. De bond zegt ‘regelmatig’ klachten te krijgen over het no-show beleid van airlines, waarbij KLM ‘een van de meest nadelige regelingen’ heeft en eist ‘onmiddellijke’ stopzetting ervan. Een woordvoerder van KLM zegt desgevraagd ‘op de hoogte’ te zijn van de brief, maar voegt eraan toe dat het bedrijf  ‘niet in de media op het ultimatum wil vooruitlopen.’

De eis van de Consumentenbond is onderdeel van een gezamenlijke actie van negen Europese consumentenorganisaties, gericht op het no-show beleid. In België loopt inmiddels een rechtszaak van consumentenorganisatie Test Aankoop tegen Air France en KLM. In het verleden werden Lufthansa, British Airways en Iberia Airlines door de rechter teruggefloten om hun no-show voorwaarden, stelt de Consumentenbond.

Geen recht op retourvlucht
Vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen hanteren een strikt beleid voor het gebruik van tickets. Een passagier die niet komt opdagen voor haar of zijn vlucht, heeft ook geen recht meer op een eventuele retourvlucht of aansluitingen. Als de passagier dat wel wil, moet zij/hij een ‘fikse toeslag’ betalen zegt de Consumentenbond.

De bond geeft het voorbeeld van een man die wegens ziekte op het laatste moment niet met zijn gezin naar München kon vliegen. Hij volgde, met bijbetaling, een paar dagen later alsnog. “Bij de terugreis bleek dat KLM zijn vlucht had geannuleerd. Pas na betaling van 250 euro kon hij mee,” schrijft de Consumentenbond. “Uiteindelijk zat de gedupeerde op precies dezelfde stoel, op dezelfde vlucht als oorspronkelijk was geboekt.”

Bart Combée, de directeur van de Consumentenbond zegt hierover: “Dit is schandalig. Door de no-show clausule betaalde deze man twee keer voor hetzelfde ticket. Dit is wel een heel lucratief verdienmodel.”

KLM is de ‘ergste”
De bond wijst erop dat KLM niet de enige luchtvaartmaatschappij is met een no-show clausule, maar de extra kosten bij KLM zouden wel hoger zijn dan bij andere airlines.
De ‘vergoeding’ die KLM in rekening brengt voor het alsnog gebruiken van het ticket varieert van 125 euro voor een korte vlucht, oplopend tot 3.000 euro voor een long haul vlucht, stelt de Consumentenbond.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…