Home / Luchtvaart / Druk Consumentenbond op KLM om no-show beleid

Druk Consumentenbond op KLM om no-show beleid

Druk Consumentenbond op KLM om no-show beleid

De Consumentenbond stapt naar de rechter als KLM niet stopt met haar no-show beleid, waarmee ze reizigers ‘onrechtmatig op kosten jaagt.’ KLM heeft tot 12 december de tijd, anders volgt er een dagvaarding. KLM wilde vandaag inhoudelijk niet reageren.

De Consumentenbond heeft haar ultimatum per brief kond gedaan aan de luchtvaartmaatschappij in Amstelveen. De bond zegt ‘regelmatig’ klachten te krijgen over het no-show beleid van airlines, waarbij KLM ‘een van de meest nadelige regelingen’ heeft en eist ‘onmiddellijke’ stopzetting ervan. Een woordvoerder van KLM zegt desgevraagd ‘op de hoogte’ te zijn van de brief, maar voegt eraan toe dat het bedrijf  ‘niet in de media op het ultimatum wil vooruitlopen.’

De eis van de Consumentenbond is onderdeel van een gezamenlijke actie van negen Europese consumentenorganisaties, gericht op het no-show beleid. In België loopt inmiddels een rechtszaak van consumentenorganisatie Test Aankoop tegen Air France en KLM. In het verleden werden Lufthansa, British Airways en Iberia Airlines door de rechter teruggefloten om hun no-show voorwaarden, stelt de Consumentenbond.

Geen recht op retourvlucht
Vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen hanteren een strikt beleid voor het gebruik van tickets. Een passagier die niet komt opdagen voor haar of zijn vlucht, heeft ook geen recht meer op een eventuele retourvlucht of aansluitingen. Als de passagier dat wel wil, moet zij/hij een ‘fikse toeslag’ betalen zegt de Consumentenbond.

De bond geeft het voorbeeld van een man die wegens ziekte op het laatste moment niet met zijn gezin naar München kon vliegen. Hij volgde, met bijbetaling, een paar dagen later alsnog. “Bij de terugreis bleek dat KLM zijn vlucht had geannuleerd. Pas na betaling van 250 euro kon hij mee,” schrijft de Consumentenbond. “Uiteindelijk zat de gedupeerde op precies dezelfde stoel, op dezelfde vlucht als oorspronkelijk was geboekt.”

Bart Combée, de directeur van de Consumentenbond zegt hierover: “Dit is schandalig. Door de no-show clausule betaalde deze man twee keer voor hetzelfde ticket. Dit is wel een heel lucratief verdienmodel.”

KLM is de ‘ergste”
De bond wijst erop dat KLM niet de enige luchtvaartmaatschappij is met een no-show clausule, maar de extra kosten bij KLM zouden wel hoger zijn dan bij andere airlines.
De ‘vergoeding’ die KLM in rekening brengt voor het alsnog gebruiken van het ticket varieert van 125 euro voor een korte vlucht, oplopend tot 3.000 euro voor een long haul vlucht, stelt de Consumentenbond.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…