Home / Luchtvaart / Dreamliner KLM vertraagd

Dreamliner KLM vertraagd

Dreamliner KLM vertraagd

De eerste Boeing 787-9 Dreamliner van KLM komt later dan gepland. KLM wilde het toestel vanaf 25 oktober inzetten, maar heeft dit nu doorgeschoven naar medio november. KLM heeft dit tegenover Zakenreis bevestigd.  Bronnen in de Verenigde Staten melden dat de oorzaak ligt in de late levering van de stoelen.

“Op dit moment is de bouw van de eerste KLM Boeing 787 Dreamliner in een vergevorderd stadium. Ondanks enige vertraging verwacht KLM dat dit vliegtuig in november wordt afgeleverd en zo snel mogelijk opgenomen wordt in de KLM-productie. Als eerste bestemming voor de Boeing 787 Dreamliner staat Abu Dhabi/Bahrein gepland,” zegt een woordvoerder. KLM wil niet bevestigen dat het probleem bij de stoelen ligt. Uit gegevens van airlineroute, een site die is gespecialiseerd in dienstregelingen, blijkt dat KLM op 16 november de Dreamliner voor het eerst gaat inzetten.

De eerste Dreamliner voor KLM staat nu nog geparkeerd bij de fabriek van Boeing in Everett, bij de Amerikaanse stad Seattle (zie foto), kennelijk in afwachting van de stoelen. Luchtvaartmaatschappijen kiezen gewoonlijk zelf de stoelen uit die zij in een vliegtuig willen hebben. De stoelen worden niet door de vliegtuigfabrikanten gemaakt, maar door gespecialiseerde bedrijven.

Vorige maand paste KLM de order voor de Dreamliners bij Boeing nog aan, van vertraging in de oplevering was toen nog geen sprake. Van de 21 bestelde Boeing 787-9’s verruilde KLM zes toestellen voor de grotere variant 787-10. Het totale aantal Dreamliners dat KLM afneemt blijft hetzelfde.

Boeing bouwt drie varianten van de Dreamliner: de 787-8, 787-9 en de 787-10, in oplopende grootte. De eerste twee types zijn inmiddels operationeel, de 787-10 Dreamliner ligt nog op de tekentafel. Van de 787-8 Dreamliner zijn nu wereldwijd rond de 260 toestellen in dienst, van de 787-9 zijn dat er 40. Het orderboek voor beide types is nog groot voor Boeing. Voor de 787-10 Dreamliner zijn tot nu toe 140 bestellingen binnengekomen.

Boeing gaat ervan uit dat het grootste type Dreamliner vanaf 2018 leverbaar is. De 787-10 Dreamliners worden dan vanaf 2020 in de vloot van KLM verwacht. In de Boeing 787-9 is volgens een opgave van de fabrikant plaats voor maximaal 290 stoelen, verdeeld over twee klassen, in de 787-10 passen 330 stoelen. Het vliegbereik van de 787-9 is wel iets groter. De 787-10 is duurder dan de 787-9: 306 miljoen dollar tegen 266 miljoen dollar.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….