
Minder routes in de winter, nieuwe initiatieven om de kosten te drukken, uitstel van vliegtuigorders en wettelijke stappen tegen de pilotenvakbond. Dit zijn enkele van de drastische maatregelen die Air France heeft aangekondigd om het herstructureringsplan Perform 2020 meer vaart te gaven.
De topman van de holding Air France-KLM, Alexandre de Juniac, gaf vorige week al aan dat het niet goed gaat met de onderneming en dat de herstructurering daarom moet worden versneld. In een verklaring op de website van Air France-KLM wordt dat nu nog een keer herhaald, met dit verschil dat KLM in de tekst niet voorkomt. “De toegenomen druk sinds april op de opbrengst per unit heeft Air France ertoe gebracht de doorvoering van Perform 2020 op te voeren met onmiddellijke aanpassingen,” schrijft Air France-KLM.
Die aanpassingen bij Air France zijn onder meer: het stoppen met ingang van de winterdienstregeling van “verscheidene verlieslatende routes”. Genoemd worden Stavanger, Verona, Vigo en Kuala Lumpur. Of dit alle op te heffen verbindingen zijn is onduidelijk. Op andere routes “die zwaar onder druk staan” zal Air France kleinere vliegtuigen inzetten. De airline heeft het over vluchten naar Brazilië, Japan en Rusland. Onduidelijk is ook of dit alleen Air France betreft of ook KLM.
In de verklaring wordt verder een nieuwe besparing van 80 miljoen euro aangekondigd op “externe kosten en algemene aankopen”. Air France gaat ook de vloot opnieuw tegen het licht houden. De verouderde Airbus A340’s, die veel brandstof verbruiken, gaan vervroegd in de mottenballen, maar daar staat niet een versnelde vernieuwing tegenover; in tegendeel: de aanschaf van Airbus A350’s en Boeing 787 Dreamliners wordt mogelijk uitgesteld.
Een laatste punt waar Air France-KLM aan refereert is de onenigheid met pilotenvakbond SNPL AF Alpa bij Air France. Vorig jaar september staakten de piloten twee weken omdat ze tegen de uitbouw van Transavia tot een Europese prijsvechter waren. De staking kostte de airline bijna een half miljard euro. De directie gaf toe en sindsdien onderhandelen de twee partijen. Niet tot tevredenheid van de directie. “Er zit geen vooruitgang in de besprekingen en daarom heeft het management besloten juridische stappen te ondernemen om de overgebleven maatregelen door te voeren,” zegt de airline nu.
De CEO van Air France, Frédéric Gagey, zegt in de verklaring dat de maatschappij eind september opnieuw de balans zal opmaken. “We zullen dan kijken naar de financiële situatie bij Air France, de onderhandelingen met de bonden en we zullen inventariseren hoeveel personeelsleden zich hebben opgegeven voor vrijwillig vertrek. Zo kunnen we bepalen welke verdere actie we moeten ondernemen om de toekomst van Air France veilig te stellen.”

