Home / Luchtvaart / Dragen van mondkapjes bij KLM vanaf nu tot 1 september

Dragen van mondkapjes bij KLM vanaf nu tot 1 september

Dragen van mondkapjes bij KLM vanaf nu tot 1 september

Met ingang van heden heeft KLM het dragen van ‘gezichtsbescherming’ aan boord en bij het instappen verplicht gesteld voor alle passagiers. Wie in gebreke blijft, kan worden geweigerd. KLM deelt zelf geen mondkapjes uit.

KLM zegt dat het cabinepersoneel ‘uiteraard’ zelf ook gezichtsbescherming zal dragen. “Onder gezichtsbescherming verstaan we mond-neusmaskers, zoals chirurgische maskers en niet-medische maskers. De maskers moeten groot genoeg zijn om de neus en mond van de drager volledig te bedekken,” zegt KLM in een verklaring.

De maatregel geldt voorlopig tot en met 31 augustus 2020. Omdat het verplicht dragen van mondkapjes niet in de wet is vastgelegd, zijn passagiers die de voorschriften van KLM niet nakomen in principe niet strafbaar.

De airline is daarom voorzichtig in het formuleren van eventuele sancties. “Passagiers die geen adequate gezichtsbescherming/mond-neusmaskers dragen, kunnen bij de gate voor het instappen worden geweigerd,” zegt KLM, met de nadruk op ‘kunnen.’ De enige uitzondering geldt voor kinderen tot 10 jaar.

Besmettingsgevaar klein
KLM wijst er nogmaals op dat het risico van besmetting aan boord van vliegtuigen ‘laag’ is. “Moderne vliegtuigen zijn voorzien van High Efficiency Particulate Air (HEPA) filters, die zorgen voor schone cabinelucht, waarbij er een hoge mate van luchtcirculatie plaatsvindt,” zegt KLM.

“De lucht wordt om de drie minuten vervangen door het ingebouwde luchttoevoersysteem van het vliegtuig. De luchtstroom in het vliegtuig gaat van boven naar beneden, wat de kans op ‘horizontale’ transmissie in de cabine nog verder vermindert.”

“Bovendien stroomt de lucht snel en dat is niet bevorderlijk voor de verspreiding van druppels. Verder zitten de passagiers allemaal met hun gezicht in dezelfde richting, zodat er weinig face-to-face interactie is en vormen de stoelen een barrière voor de transmissie naar voren of naar achteren in de cabine.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Europese luchttaxi op komst

Europese luchttaxi op komst

22/01/2021

Een Europees programma rond drones wil vanaf volgend jaar proeven doen met vliegende taxi’s, zonder piloot. Nederland is betrokken bij het project, dat “een veilige integratie van drones in een…

Sneltest UK ook op Eurostar

Sneltest UK ook op Eurostar

22/01/2021

Reizigers die vanaf zaterdag per Eurostar vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland willen, moeten voordat ze op de trein stappen een sneltest ondergaan. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van…

Minister negeert bede KLM

Minister negeert bede KLM

21/01/2021

Voor KLM-crew wordt vooralsnog geen uitzondering gemaakt bij de verplichte sneltest die vanaf 23 januari ingaat. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag gezegd in de Tweede…

Nieuwe ontslaggolf bij KLM 

Nieuwe ontslaggolf bij KLM 

21/01/2021

KLM schrapt 800 tot 1.000 banen, bovenop de reductie met 5.000 banen in 2020. Het bedrijf zegt dat herstel langer duurt dan verwacht. In de nieuwe saneringsronde zijn het vliegverbod…