De Noord-Koreaanse leider Kim Jong Un zal op 1 juli de nieuwe ‘internationale’ terminal van de luchthaven in de hoofdstad Pyongyang openen. Afwezig is dan de oorspronkelijke architect van het ontwerp, Ma Won Chun, die door het regime ter dood werd veroordeeld en een half jaar geleden is geëxecuteerd.
Ma zou zich niet aan de “voorschriften” van Kim hebben gehouden, een doodzonde in het dictatoriaal bestuurde land. Kim zei zelf Ma’s tekeningen te hebben afgekeurd en gelastte een nieuw ontwerp. Kim heeft in een verklaring, verspreid door het staatsnieuwsagentschap, gezegd dat de ontwerpers “de gedachte van architectonische schoonheid” hadden veronachtzaamd. Hij gaf persoonlijk “instructies” over hoe de terminal er wel uit moest zien.
Op foto’s die zijn vrijgegeven over de nieuwe terminal is een lachende Kim te zien die alvast een kijkje neemt. Functionarissen om hem heen hebben zoals gebruikelijk allemaal een schrijfblokje bij zich om de woorden van de leider te noteren; wie dat niet doet, krijgt ook straf, zo is bekend.
Voor wie de nieuwe ‘internationale terminal’ bestemd is, blijft onduidelijk. Het zichzelf isolerende Noord-Korea staat nauwelijks buitenlandse bezoekers toe. De enige maatschappij die behalve het nationale Air Koryo op Pyongyang vliegt is Air China, met zo nu en dan een vlucht. Air Koryo heeft enkele verbindingen naar buitenlandse luchthavens in de regio, die infrequent worden aangevlogen. Binnenlands verkeer is er in beperkte mate, uitgevoerd met een zeer verouderde vloot van Russische toestellen, maar het is niet aannemelijk dat Noord-Koreanen op de luchthaven gaan shoppen.

