Home / Luchtvaart / Dineren op sterrenniveau in nieuwe KLM-lounge

Dineren op sterrenniveau in nieuwe KLM-lounge

Dineren op sterrenniveau in nieuwe KLM-lounge

In de nieuwe KLM-lounge voor intercontinentale passagiers komt een restaurant waar – tegen betaling – op sterrenniveau kan worden gegeten. Horecaleverancier Vermaat, eigenaar van RIJKS, het restaurant van het Rijksmuseum, gaat de catering verzorgen.

“Bij het bepalen van de food & beverage voor de KLM Crown Lounge heeft RIJKS als inspiratie gediend,” zegt Rick Zeelen, algemeen directeur van Vermaat. “In het restaurant zullen wij kleine, exclusieve gerechten serveren die tussen voor- en hoofdgerechten in zitten. Er worden geen reguliere restaurantprijzen gerekend, maar we vragen wel een bijdrage. Dan moet je denken aan bedragen van 12,50 tot 17,50 euro voor een tussengerecht. Joris Bijdendijk, chef-kok van RIJKS, wordt betrokken bij het samenstellen van de menukaart.” RIJKS werd eind vorig jaar bekroond met een Michelinster.

Ook in het andere gedeelte van de lounge, waar de catering gratis blijft, wordt de hospitality naar een hoger niveau getild, zegt Zeelen. “De nadruk zal liggen op verse producten en live cooking met de nadruk op Nederlandse gerechten.”

“Wij zijn al langer bezig met de nieuwe KLM Crown Lounge en willen nu ook echt iets goeds neerzetten,” zegt KLM-topman Pieter Elbers. “Business class passagiers die aankomen na een vlucht van acht uur uit New York en op Schiphol overstappen op een zeven uur durende vlucht naar Nairobi, wil je niet drie uur laten wachten in een nietszeggende omgeving. Het idee is dat de lounge het huis van KLM is waar passagiers zich thuis voelen. Ons huis staat in Nederland en alles in de lounge ademt Nederland; de inrichting, de catering, de boeken, de kunst. De lounge is niet alleen ons visitekaartje, maar ook dat van Nederland.”

Het restaurant komt op de derde verdieping (hoogland) en biedt plaats aan zestig personen. Ook bevinden zich hier de Skybar en een terras over de hele lengte van de lounge van vijf meter diep, met uitzicht op de E- en F-pieren.

Dat passagiers op deze verdieping voor hun hapje en drankje moeten betalen, is ‘niet vreemd’, zegt Elbers. “In het restaurant eet je op sterrenniveau. De ervaring leert dat passagiers het niet erg vinden om iets extra’s te moeten betalen voor pure kwaliteit. Hetzelfde geldt voor bijzondere wijnen en mooie whisky’s in de Skybar. Op de tweede etage (laagland) blijft alles gratis en ook daar gaan wij hoogwaardige producten aanbieden.”

KLM heeft met Vermaat een 10-jarig contract getekend om de horeca te verzorgen, zowel in de Schengen (25) als de non-Schengen (52) KLM Crown Lounge. De samenwerking gaat in de loop van 2018 van start.

“Nu nog verzorgt KLM de exploitatie van de lounge, met alles wat daarbij komt kijken,” zegt Elbers. “Maar wij denken dat de catering beter kan worden overgelaten aan een partner die hierin gespecialiseerd is, dat zal de kwaliteit naar een hoger niveau tillen. Hoe het precies gaat lopen met het speciale restaurant weten wij niet, in dit geval zijn we ook een beetje ondernemer. We hebben bewust voor een langdurige samenwerking gekozen met Vermaat. In plaats van elke twee jaar te wisselen van leverancier, hebben we in Vermaat een zakenpartner gevonden om mee te experimenteren. Waar nodig, passen wij het concept aan. De serviceaspecten die met vliegen te maken hebben, zoals een vlucht omboeken en mijlen verzilveren voor een upgrade, blijven wij uiteraard zelf doen.” De huidige 32 hospitality agents van KLM zullen automatisch in dienst komen van Vermaat.

Plannen voor een nieuwe lounge in het non-Schengengebied dateren van zes jaar geleden en capaciteitsuitbreiding is hard nodig. De oppervlakte wordt vergroot van 2500 naar 6300m2 en het aantal zitplaatsen gaat van 680 naar 1450. Het eerste gedeelte van de lounge wordt juni 2018 geopend, definitieve oplevering is maart 2019.

Passagiers bereiken KLM Crown Lounge 52 met een roltrap aan de Holland Boulevard (het verblijfsgebied tussen Lounge 2 en 3). Op de tweede verdieping zijn de algemene ontvangstruimten, een spa, douches (waterland) en zo’n 20 rustruimtes. Op de derde verdieping bevinden zich het restaurant, de Skybar en een buitenterras.

Het ontwerp van de lounge is van het Nederlandse ontwerpbureau Concrete. Dutch design en Nederlandse producten staan centraal, in lijn met het concept aan boord.

 

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Wifi bij KLM Cityhopper 

Wifi bij KLM Cityhopper 

20/11/2019

KLM Cityhopper zal vanaf begin 2021 in haar nieuwste toestellen, de Embraer 195-E2, wifi aan boord hebben, tegen betaling. Dit is door KLM bekendgemaakt, samen met de bevestiging van de…

Vijftig A350’s voor Emirates 

Vijftig A350’s voor Emirates 

19/11/2019

Emirates heeft haar totale order bij Airbus voor widebodies verlaagd naar vijftig, allemaal A350’s. De eerdere bestelling bestond uit zeventig toestellen: dertig A350’s en veertig A330neo’s. Hierdoor is de waarde…

EasyJet is nu klimaatneutraal

EasyJet is nu klimaatneutraal

19/11/2019

EasyJet compenseert voortaan namens al haar klanten de uitstoot van CO2. ‘En dit is nog maar het begin,’ zegt Andrea Caulfield-Smith van de airline tegen Zakenreis tijdens de GBTA-conferentie in…