Home / Luchtvaart / Design Doing: nieuw project tussen KLM en TU Delft

Design Doing: nieuw project tussen KLM en TU Delft

Design Doing: nieuw project tussen KLM en TU Delft

KLM en TU Delft hebben vanavond in Amsterdam een overeenkomst ondertekend onder de naam Design Doing at Royal Dutch Airlines. Een woordvoerder van KLM zegt tegen Zakenreis dat het gaat om ‘ondersteuning van operationele processen in real time.’

Operationeel directeur van KLM René de Groot en de voorzitter van het college van bestuur van de TU Delft, Tim van der Hagen, tekenden tijdens de Passenger Terminal EXPO in de RAI een overeenkomst voor Design Doing. EXPO is een beurs annex congres in het teken van bedrijven die vooral de technische toelevering van producten aan de luchtvaart faciliteren.

KLM X
Binnen de samenwerking van KLM en TU Delft wordt gebruik gemaakt van de bestaande ‘KLM X’ aanpak, waarbij nieuwe producten of processen in een live situatie worden getest en geoptimaliseerd, dus met echte passagiers op een echte luchthaven en in echte vliegtuigen en niet in een ‘laboratorium setting’, zo onderstrepen de twee partijen. KLM spreekt over ‘een primeur voor de luchtvaartindustrie’.

KLM X omvat op dit moment X-gates en X-flights en wordt in 2017 verder uitgebreid. De universiteit en de airline zullen samen X-producten ontwikkelen en bestaande KLM-processen optimaliseren.

Strategisch design
De faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft en KLM werken al langere tijd samen om onder andere de customer experience bij KLM te optimaliseren. De TU Delft biedt en ontwikkelt kennis op het gebied van strategisch design, terwijl KLM ‘de optimale testomgeving in haar dagelijkse operatie’ levert.

“Binnen deze unieke werkwijze worden lessen uit de ontwerpwereld, ook wel Design Thinking genoemd, gebruikt om de strategie van een organisatie uit te voeren,” zeggen de airline en de universiteit.

Om de samenwerking tussen de TU Delft en KLM voor een langere periode formeel te bekrachtigen, is het samenwerkingsverband Design Doing opgezet. Twee aan de TU Delft verbonden promovendi gaan samen met studenten aan het werk om Design-beginselen toe te passen in de dagelijkse operatie van KLM.

Sterke partner
René de Groot van KLM zei vandaag een ‘sterke wetenschappelijke partner als de TU Delft’ te waarderen. “De TU Delft kan ons helpen om te innoveren en ons leren om zelf op grote schaal Design Thinking toe te passen. Dankzij deze samenwerking kunnen we onze passagiers in de toekomst nog betere service en comfort bieden,” aldus De Groot. “KLM is heel ambitieus en als je dat bent moet je het ook bewijzen aan je klanten.”

Van der Hagen van de TU Delft noemde de samenwerking met KLM ‘interessant’ voor onderzoekers en studenten van de TU Delft. “Het is een mooie kans om kennis op het gebied van strategisch design te ontwikkelen en toe te passen in de praktijk van een grote luchtvaartmaatschappij.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….