Home / Luchtvaart / Den Haag, Parijs oneens over nieuwe steun Air France-KLM

Den Haag, Parijs oneens over nieuwe steun Air France-KLM

Den Haag, Parijs oneens over nieuwe steun Air France-KLM

Den Haag en Parijs zijn het oneens over nieuwe steun aan Air France-KLM. De Nederlandse regering wil alleen KLM helpen, de Fransen eisen steun voor de holding. Dit schrijft het Financieele Dagblad. De val van het kabinet Rutte compliceert de situatie verder.

Volgens de krant lopen de onderhandelingen tussen de Franse en Nederlandse staat over een mogelijke kapitaalinjectie in Air France-KLM “uiterst moeizaam.” Er zouden inmiddels twee deadlines over een akkoord zijn verlopen. “Partijen voelen zich tot elkaar veroordeeld als in een slecht huwelijk. Niemand wil scheiden, omdat zowel Air France als KLM op eigen benen slechter af is, maar beide landen willen hun eigen positie in het bedrijf versterken,” aldus Het Financieele Dagblad.

Garant
Medio vorig jaar kregen KLM en Air France, van de regeringen in de twee vestigingslanden, afzonderlijk steun van respectievelijk 3,4 miljard euro en 7 miljard euro om de coronacrisis te doorstaan.

In beide gevallen gaat het om leningen van banken en de staat, met garantstellingen door de overheid. De Franse en Nederlandse staat zijn grotendeels verantwoordelijk voor de schuld, mocht het bedrijf  (de holding) alsnog omvallen. Minister Wopke Hoekstra van Financiën vergewiste zich er toen van dat ‘zijn’ geld alleen naar KLM zou gaan en niet naar de holding.

Bovenop deze leningen ontvangen zowel KLM als Air France sinds maart 2020 heel veel loonsubsidie (in Nederland: NOW). Afgelopen najaar werd duidelijk dat alle steun samen nog steeds niet genoeg is voor het luchtvaartbedrijf. Doordat de pandemie aanhoudt, slagen airlines, zoals Air France-KLM, er niet in te herstellen, zelfs niet een klein beetje. Momenteel is de teruggang van het aantal passagiers, in vergelijking met een jaar geleden, 80 procent of meer.

Claimemissie
Nieuwe steun voor Air France en KLM of voor de holding lijkt te moeten komen uit een kapitaalinjectie van de staten via een claimemissie (extra aandelen uitgeven), omdat geen van beide airlines een nog hogere schuldenlast aan zou kunnen.

Hier komt het probleem: Air France kocht in 2004 KLM en sindsdien is Air France-KLM een beursgenoteerde Franse holding. KLM is alleen statutair in meerderheid Nederlands gebleven vanwege de internationale landingsrechten, die tussen staten onderling zijn geregeld. Beide regeringen hebben een aandeel in de holding: Frankrijk 14,3 procent en Nederland (sinds begin 2019) 14 procent.

Een claimemissie kan dus alleen op groepsniveau, want losse KLM-aandelen bestaan niet. Als er nieuwe aandelen zouden worden uitgegeven en dezelfde Frans-Nederlandse sleutel van ruwweg 2:1 (twee staat tot één) wordt gehanteerd, betekent dit dat het Nederlandse belang verwatert en dat wil de (demissionaire) minister van Financiën Wopke Hoekstra per se voorkomen.

Eeuwigdurend
Volgens de bronnen van Het Financieele Dagblad heeft Hoekstra een andere oplossing: de staatslening van één miljard euro aan KLM (de andere 2,4 zijn bancaire leningen) zou moeten worden omgezet in een zogenaamde eeuwigdurende variant.

Dit houdt in dat KLM niet het hele bedrag binnen de afgesproken termijn van vijf jaar hoeft terug te betalen, maar alleen de (lage) rente dient af te dragen voor zolang de twee partijen dat willen. De één miljard wordt dan deel van het eigen vermogen van KLM. Parijs zou tegen deze Nederlandse constructie zijn.

Bijkomende complicatie is de kabinetscrisis in Nederland. Rutte III is sinds 15 januari demissionair en dat houdt in dat alle ministers, ook Hoekstra, veel minder armslag hebben.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…

ADP en Schiphol uit elkaar

ADP en Schiphol uit elkaar

02/12/2021

Aéroports de Paris (ADP) en de Royal Schiphol Group zijn sinds begin deze maand definitief geen partners meer, een breuk die afgelopen zomer al werd aangekondigd. De twee luchthavenbedrijven hadden…

Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…