Home / Luchtvaart / Den Haag, Parijs oneens over nieuwe steun Air France-KLM

Den Haag, Parijs oneens over nieuwe steun Air France-KLM

Den Haag, Parijs oneens over nieuwe steun Air France-KLM

Den Haag en Parijs zijn het oneens over nieuwe steun aan Air France-KLM. De Nederlandse regering wil alleen KLM helpen, de Fransen eisen steun voor de holding. Dit schrijft het Financieele Dagblad. De val van het kabinet Rutte compliceert de situatie verder.

Volgens de krant lopen de onderhandelingen tussen de Franse en Nederlandse staat over een mogelijke kapitaalinjectie in Air France-KLM “uiterst moeizaam.” Er zouden inmiddels twee deadlines over een akkoord zijn verlopen. “Partijen voelen zich tot elkaar veroordeeld als in een slecht huwelijk. Niemand wil scheiden, omdat zowel Air France als KLM op eigen benen slechter af is, maar beide landen willen hun eigen positie in het bedrijf versterken,” aldus Het Financieele Dagblad.

Garant
Medio vorig jaar kregen KLM en Air France, van de regeringen in de twee vestigingslanden, afzonderlijk steun van respectievelijk 3,4 miljard euro en 7 miljard euro om de coronacrisis te doorstaan.

In beide gevallen gaat het om leningen van banken en de staat, met garantstellingen door de overheid. De Franse en Nederlandse staat zijn grotendeels verantwoordelijk voor de schuld, mocht het bedrijf  (de holding) alsnog omvallen. Minister Wopke Hoekstra van Financiën vergewiste zich er toen van dat ‘zijn’ geld alleen naar KLM zou gaan en niet naar de holding.

Bovenop deze leningen ontvangen zowel KLM als Air France sinds maart 2020 heel veel loonsubsidie (in Nederland: NOW). Afgelopen najaar werd duidelijk dat alle steun samen nog steeds niet genoeg is voor het luchtvaartbedrijf. Doordat de pandemie aanhoudt, slagen airlines, zoals Air France-KLM, er niet in te herstellen, zelfs niet een klein beetje. Momenteel is de teruggang van het aantal passagiers, in vergelijking met een jaar geleden, 80 procent of meer.

Claimemissie
Nieuwe steun voor Air France en KLM of voor de holding lijkt te moeten komen uit een kapitaalinjectie van de staten via een claimemissie (extra aandelen uitgeven), omdat geen van beide airlines een nog hogere schuldenlast aan zou kunnen.

Hier komt het probleem: Air France kocht in 2004 KLM en sindsdien is Air France-KLM een beursgenoteerde Franse holding. KLM is alleen statutair in meerderheid Nederlands gebleven vanwege de internationale landingsrechten, die tussen staten onderling zijn geregeld. Beide regeringen hebben een aandeel in de holding: Frankrijk 14,3 procent en Nederland (sinds begin 2019) 14 procent.

Een claimemissie kan dus alleen op groepsniveau, want losse KLM-aandelen bestaan niet. Als er nieuwe aandelen zouden worden uitgegeven en dezelfde Frans-Nederlandse sleutel van ruwweg 2:1 (twee staat tot één) wordt gehanteerd, betekent dit dat het Nederlandse belang verwatert en dat wil de (demissionaire) minister van Financiën Wopke Hoekstra per se voorkomen.

Eeuwigdurend
Volgens de bronnen van Het Financieele Dagblad heeft Hoekstra een andere oplossing: de staatslening van één miljard euro aan KLM (de andere 2,4 zijn bancaire leningen) zou moeten worden omgezet in een zogenaamde eeuwigdurende variant.

Dit houdt in dat KLM niet het hele bedrag binnen de afgesproken termijn van vijf jaar hoeft terug te betalen, maar alleen de (lage) rente dient af te dragen voor zolang de twee partijen dat willen. De één miljard wordt dan deel van het eigen vermogen van KLM. Parijs zou tegen deze Nederlandse constructie zijn.

Bijkomende complicatie is de kabinetscrisis in Nederland. Rutte III is sinds 15 januari demissionair en dat houdt in dat alle ministers, ook Hoekstra, veel minder armslag hebben.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Langer negatief reisadvies

Langer negatief reisadvies

07/03/2021

De Nederlandse regering verlengt het advies om niet naar het buitenland te reizen, tot in elk geval 15 april. Dit meldt persbureau ANP zondag. Sinds medio december 2020 gold een…

Nog minder hinder Schiphol

Nog minder hinder Schiphol

05/03/2021

Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland nemen extra stappen tegen geluidshinder, ‘ook nu er minder vliegverkeer is’ en ‘ongeacht de ontwikkeling van de luchtvaart,’ zeggen de twee organisaties. De zestien nieuwe maatregelen…

Omzet Brussels 72 pct lager

Omzet Brussels 72 pct lager

05/03/2021

Brussels Airlines heeft een zwaar jaar achter de rug. Het aantal vervoerde passagiers daalde met 77 procent en de omzet met 72 procent. Er kwam een operationeel verlies van 332…

Vliegverbod UK nu tot 1 april

Vliegverbod UK nu tot 1 april

04/03/2021

Het vliegverbod vanuit het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en Latijns-Amerika naar Nederland is verlengd met vier weken tot 1 april. Dit schrijft demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan…

Verlies Lufthansa 6,7 miljard

Verlies Lufthansa 6,7 miljard

04/03/2021

De Lufthansa Group heeft over 2020 een nettoverlies geleden van 6,7 miljard euro, als gevolg van de coronacrisis. De Duitse onderneming kromp het personeelsbestand in met een vijfde. De vraag…