
Als Delta najaar 2017 haar eerste Airbus A350 in ontvangst neemt, lanceert de Amerikaanse partner van KLM tegelijkertijd een geheel nieuw business class-product: Delta One suite.
De Delta-suite biedt business class-passagiers een eigen ‘huiskamer’ die toegankelijk is via een schuifdeur net zo hoog als de stoel. Er zijn aparte opbergruimten voor schoenen, hoofdtelefoon en laptop. Iedere suite beschikt over een 18-inch, hoge resolutie in-flight entertainment monitor – de grootste onder de Amerikaanse carriers volgens Delta. Het hoge afwerkingsniveau en de zachte verlichting zorgen voor een huiselijke sfeer.
Delta One suite is niet een nieuwe, luxere klasse dan de huidige business class (Delta One geheten), maar een verdere opwaardering van het business class-product. In 2014 voltooide Delta al de installatie van full-flat stoelen in haar intercontinentale business class, waarbij iedere passagier direct toegang tot het gangpad heeft. Partner KLM heeft dat bijvoorbeeld alleen in haar nieuwe Boeing 787 Dreamliners. Andere faciliteiten in Delta One zijn maaltijden samengesteld door top-chefs en wijnen geselecteerd door een bekende sommelier, luxe beddengoed van Westin Heavenly en huidverzorgingsproducten van Kiehl’s.
Eind 2020 Delta One suites op alles A350’s en 777’s
De Delta One suite maakt haar debuut op de eerste Airbus A350 die volgens planning in de herfst van 2017 wordt afgeleverd. De toestellen zullen beschikken over 32 suites, vergeleken met de 26 tot 38 business class-stoelen in Delta One.
Vervolgens zal Delta One suite geleidelijk worden uitgerold op Delta’s Boeing 777-vloot, te beginnen met de nieuwe Triple Sevens die vanaf voorjaar 2018 worden geleverd. Eind 2020 moeten alle 25 Airbus A350-toestellen en 18 Boeing 777’s zijn uitgerust met Delta One suites.
De enige twee maatschappijen die nu ook suites in de lucht aanbieden zijn Singapore Airlines en Emirates, maar dan wel als first class-product.
Het is nog niet bekend op welke route de eerste A350 met Delta One suites aan boord zal worden ingezet. De nieuwe toestellen zullen hoofdzakelijk worden gebruikt voor lange vluchten van meer dan 12 uur, zoals tussen de VS en Azië. De prijs van een business class-ticket zal niet worden verhoogd laat Delta weten, het gaat uitsluitend om een upgrade van het product, niet van de prijs.

