Home / Luchtvaart / Delta Air Lines weer geplaagd door grote computerstoring

Delta Air Lines weer geplaagd door grote computerstoring

Delta Air Lines weer geplaagd door grote computerstoring

Reizigers van Delta Air Lines hebben gisteren (zondag) veel hinder ondervonden van een grootscheepse computerstoring waardoor diverse systemen uitvielen. Alle vluchten van de maatschappij liepen vertraging op en hoewel de automatisering na een aantal uur weer op gang is gekomen, werken de vertragingen vandaag nog enige tijd door.

Op zondag werden 170 vluchten geannuleerd en voor vandaag tachtig, mogelijk volgen nog meer annuleringen.

Behalve de operationele problemen werkten delen van de website van Delta ook niet en bovendien hield de app er mee op. De luchtvaartmaatschappij verklaarde kort na het ontstaan van de problemen dat vluchten die al onderweg waren geen hinder zouden ondervinden. Deze vluchten konden echter zodra geland niet aan een gate worden toegewezen als gevolg van de it-problemen.

Het is niet de eerste keer dat de maatschappij grote problemen ondervindt als gevolg van een computerstoring. Op twee dagen in augustus 2016 liep de computertechniek bij de maatschappij geheel vast waardoor 2.300 vluchten geannuleerd werden, een schadepost van 150 miljoen dollar. De ‘glitch’ werd toen veroorzaakt door een haperende energievoorziening van Delta op het hoofdkantoor in Atlanta.

Geen hack
Delta is met 129 miljoen passagiers per jaar in passagiersaantallen de grootste airline van de wereld. Een week eerder was er sprake van een grote computerstoring bij een andere grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappij: United Airlines. Deze storing liet het vliegverkeer urenlang aan de grond, maar de maatschappij heeft de oorzaak niet opgehelderd. Het bedrijf liet alleen weten dat het niet om een hack ging.

De basis van sommige computersystemen van luchtvaartmaatschappijen wordt gevormd door reserveringsprogramma’s die zijn gemaakt in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Hier zijn steeds nieuwe programma aan gekoppeld voor bijvoorbeeld ancillary revenues, planning van de bemanning en boekingsmodules van websites en apps. Sinds de grote storing in de zomer van 2016 zetten deskundigen vraagtekens bij de stabiliteit van met name de computersystemen van Amerikaanse carriers.

Delta CEO Ed Bastian verontschuldigt zich voor de IT-problemen. “Dergelijke vertragingen zijn niet acceptabel binnden de Delta-familie, wij zijn juist trots op onze betrouwbaarheid en klantenservice.”

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ACI steunt plannen Brussel

ACI steunt plannen Brussel

12/12/2019

ACI Europe heeft haar steun uitgesproken voor de Green Deal, het plan van de Europese Commissie voor een ‘vergroening’ van de Unie. De organisatie van luchthavens noemt het een plicht…

BCD: groen dé kleur in 2020

BCD: groen dé kleur in 2020

12/12/2019

BCD Travel voorspelt dat in 2020 groen, in overdrachtelijke zin, de belangrijkste kleur wordt voor zakenreizen. In het rapport How to Travel Beyond 2020 identificeert BCD de trends. “We reizen…