Home / Luchtvaart / De Juniac: KLM en Air France hebben alleen geen toekomst

De Juniac: KLM en Air France hebben alleen geen toekomst

De Juniac: KLM en Air France hebben alleen geen toekomst

Ter gelegenheid van het staatsbezoek van president Hollande van Frankrijk is ook algemeen directeur Alexandre de Juniac van Air France-KLM in ons land. Hij grijpt de gelegenheid aan om samen met KLM-topman Camiel Eurlings de toekomst van Air France-KLM toe te lichten.

Dit jaar is het tien jaar geleden dat de fusie tussen Air France en KLM een feit werd. Volgens De Juniac een onvermijdelijk samengaan. “Er is geen toekomst voor Air France of KLM alleen. Wij nemen het op tegen reuzen – zeer rijke en machtige bedrijven. Een aparte toekomst voor Air France en KLM is ondenkbaar. Dan zouden wij voor niemand een interessante internationale partner zijn.”

“Air France en KLM vullen elkaar aan,” zegt Eurlings. “Onze kracht is dat we na de fusie gewoon Air France en KLM zijn gebleven. Onze groep wordt gevormd door twee merken en dat maakt ons sterk. KLM is dankzij deze samenwerking twee keer zo groot als tien jaar geleden.”

De nadruk van Eurlings op het belang van de twee merken is niet voor niets. Regelmatig wordt gespeculeerd over het verdwijnen van de naam KLM. Nu de strategische besluitvorming is overgeheveld van de twee individuele luchtvaartmaatschappijen naar het executive committee van de holding in Parijs, duiken die geruchten weer op. De Juniac: “Ik ontken ten stelligste de idiote informatie dat er banen overgeheveld zouden worden van Amstelveen naar Parijs. Ik geloof dat er een aantal van tweeduizend banen werd genoemd in de Nederlandse media. Een dergelijk project hebben we nooit overwogen, omdat het zinloos is. Ik wil juist een ‘light’ holding met zo min mogelijk mensen. Het executive committee bepaalt inderdaad de strategie op holdingniveau en bestaat uit mensen van Air France en van KLM. Maar de groep en de airlines zijn één, dus die opzet maakt geen verschil.”

KLM737Transform 2015 – en dan?

Eind dit jaar loopt het besparingsplan Transform 2015 af. Belangrijkste doelstellingen hiervan zijn een terugkeer naar winstgevendheid en het terugdringen van de schuldenlast. De Juniac zegt dat de herstructurering naar tevredenheid verloopt. “We liggen op schema. Er worden geen extra banen wegbezuinigd dit jaar. We denken nu na over de volgende fase, als het plan is afgerond. We hebben genoeg goede ideeën.”

De Juniac wil nog geen uitspraak doen over de resultaten over 2013, die eind februari bekend zullen worden gemaakt. Wel zegt hij dat KLM zeer goed heeft gepresteerd en dat Air France significante verbeteringen heeft laten zien “KLM loopt een beetje voor op Air France. Bij KLM is de belangrijkste kwestie dat we een wereldklasse airline willen neerzetten. Dat betekent dat we moeten investeren in het product en dat kost veel geld.”

“Het is bemoedigend dat beide luchtvaartmaatschappijen sterke verbeteringen laten zien ondanks de zwakke economie,” vult Eurlings aan. “We blijven zoals gezegd investeren in het product. De nieuwe full-flat stoel in de business class is daar een goed voorbeeld van. Klanten zijn er zeer enthousiast over. Daarnaast streven wij een hoog niveau van dienstverlening na. Wij hebben geen vergulde oliedollars. Onze grote kracht is het thuisgevoel dat onze mensen over weten te brengen.”

De Juniac wijst in deze context op de Delftsblauwe manchetknopen die hij draagt, een geschenk van de vorige CEO van KLM, Peter Hartman. “Nederland heeft genoeg producten en tradities waar KLM mee kan spelen om zich positief te onderscheiden van de rest.”

Air-France-KLMEuropese netwerk

Tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers in juli 2013 benadrukte De Juniac dat het verlieslatende Europese netwerk geen verloren zaak is. Inmiddels is het plan om de Europese vluchten van KLM uit te besteden aan KLM Cityhopper van de baan. Bovendien hebben easyJet en Ryanair de aanval ingezet op de lucratieve corporate markt. Blijft de Air France-KLM-topman erbij dat de Europa-productie van zowel Air France als KLM winstgevend kan worden gemaakt? “Ja. KLM heeft enorme verbeteringen doorgevoerd, waar Air France van leert. Als je de feederwaarde van het netwerk meetelt, dan is het Europese netwerk van KLM al winstgevend.”

Als je alleen kijkt naar de point-to-point omzet is KLM hard op weg om break-even te spelen, zegt Eurlings. “We hebben onder andere belangrijke operationele verbeteringen doorgevoerd. Zo is onze omdraai-tijd net zo snel als die van een low-cost carrier. En met de nieuwe Smart Boarding-procedure, waarbij passagiers een nummer krijgen en in die volgorde instappen, kunnen we nog sneller omdraaien. Wat het KLM Cityhopper-plan betreft: we zijn in gesprek met de bonden om tot een creatieve oplossing te komen. Ik heb goede hoop dat we die zullen vinden.”

CamielEurlings-KLMInternationale partnerschappen

Om mee te kunnen spelen in de mondiale luchtvaart, zijn samenwerkingsverbanden onvermijdelijk, zeker zolang het niet mogelijk is om grensoverschrijdend te fuseren. De Juniac en Eurlings trekken er regelmatig samen op uit om nieuwe partners binnen te halen. “Ik zie Camiel soms vaker dan mijn eigen vrouw,” grapt De Juniac. Waar die nieuwe partnerschappen te verwachten zijn en in welke vorm, wil hij nog niet zeggen. “Het kan gaan om een codeshare-overeenkomst, maar ook om een joint venture. Het hangt ervan af wat strategisch handig is en wat de desbetreffende partner wil.”

Bekend is dat Air France-KLM de samenwerking met Etihad Airways graag zou uitdiepen. Nu is er alleen sprake van codesharen, maar De Juniac houdt vast aan zijn toekomstplan voor een vorm van omzetdeling. Bang dat hij met Etihad het paard van Troje heeft binnengehaald, is De Juniac niet. “Etihad is zeer sterk in India, Pakistan en Sri Lanka, wij niet. Dan is het logisch om daar gebruik van te maken. Andersom zijn er in Europa genoeg bestemmingen waar Etihad nooit op zou gaan vliegen, maar die wij wél aanbieden.”

Er is sprake van dat Etihad zal investeren in Alitalia, terwijl Air France-KLM er juist voor heeft gekozen om haar belang van 25 procent te laten verwateren tot 7 procent. Wanneer Etihad zeggenschap krijgt in de Italiaanse staatscarrier, krijgt Air France-KLM er mogelijk een formidabele concurrent in Europa bij. Baart dat De Juniac zorgen? “Nee. Het zou bedreigend kunnen zijn, wanneer Etihad agressief de concurrentie aan zou gaan via Alitalia. James Hogan, de CEO van Etihad, heeft echter herhaaldelijk laten weten er niet op uit te zijn om Air France-KLM dwars te zitten.”

Zelf sluit De Juniac niet uit dat Air France-KLM haar belang in Alitalia in de toekomst weer zal verhogen. “Maar dan moet Alitlia wel voldoen aan de door ons gestelde eisen aan herstructurering.”

 

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….