Home / Luchtvaart / De Juniac – Air France-KLM: consolidatie, technologische innovaties en infrastructuur belangrijkste uitdagingen

De Juniac – Air France-KLM: consolidatie, technologische innovaties en infrastructuur belangrijkste uitdagingen

De Juniac – Air France-KLM: consolidatie, technologische innovaties en infrastructuur belangrijkste uitdagingen

Alexandre de Juniac, algemeen directeur van Air France-KLM, verwacht dat de komende twee decennia in het teken zullen staan van consolidatie en de ontwikkeling van snellere, milieuvriendelijke vliegtuigen. De Juniac zei dit in een interview met de International Air Transport Association (IATA).

“Ik denk dat de grote luchtvaartmaatschappijen succesvol de consolidatie moeten zien te managen die onvermijdelijk plaats zal vinden,” aldus De Juniac. “Uiteindelijk blijft er een handjevol grote mondiale spelers over met sterke partners op elk continent. Ook in Afrika zal consolidatie plaats vinden. Dit wordt hét nieuwe continent voor luchtvervoer in de komende jaren en we moeten Afrika dan ook goed integreren in het mondiale systeem. De schaalgrootte van de luchtvaart en die van de grote spelers zullen een aantal interessante innovaties met zich meebrengen. Er moeten bijvoorbeeld nieuwe vliegtuigen worden ontwikkeld. Ik denk dat kortere reistijden daarbij de belangrijkste overweging zullen zijn. We hebben het dus eerder over snellere dan over grotere toestellen – ook al is dat technisch erg moeilijk.”

Een ander kritiek punt zal infrastructuur zijn, voorspelt De Juniac. “Europese luchthavens, vliegvelden in het noordoosten van de VS en ook een aantal luchthavens aan de Chinese kust zitten overvol. We moeten daarom nieuwe (efficiëntere – red.) manieren bedenken voor het landen en opstijgen op luchthavens. Op dit moment zijn er geen ontwikkelingsprogramma’s als antwoord op de stijgende vraag. In China probeert men snel hierop in te spelen, maar in Europa en de VS is er serieuze oppositie tegen de ontwikkeling van luchthavens vanwege geluid en andere milieukwesties. Dus misschien moet de luchtvaart niet alleen snellere vliegtuigen ontwikkelen, maar ook toestellen die minder lawaaierig zijn en op biobrandstof vliegen, zodat de CO2-uitstoot drastisch kan worden verminderd.”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM: mondkapjes naar China

KLM: mondkapjes naar China

27/01/2020

KLM voorziet de crew op vluchten naar China sinds enkele dagen van mondkapjes, in verband met het daar heersende coronavirus. Dit zegt een woordvoerder tegen Zakenreis. Het dragen van de…

Eerste vlucht Boeing 777-9

Eerste vlucht Boeing 777-9

27/01/2020

Een Boeing 777-9 heeft zondag een eerste testvlucht afgelegd, nabij Seattle. De Amerikaanse fabrikant, die de vlucht van het nieuwe vliegtuig enkele malen uitstelde, zegt ‘tevreden’ te zijn over de…

Accor doet plastic in de ban

Accor doet plastic in de ban

24/01/2020

Accor wil binnen drie jaar alle plastic wegwerpartikelen voor de eigen hotelgasten verbannen en vervangen door duurzaam materiaal. De hotelgroep sluit hiermee aan bij het Global Plastics Initiative van de…

Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…