
Zakenreis vloog mee op een rondvlucht boven Nederland in de nieuwe Embraer E175 van KLM Cityhopper. De E175 ziet er ruim uit van binnen. Hoewel het toestel maar net iets langer is dan de Fokker F70, die het gaat vervangen (80 stoelen om 88), oogt het veel groter. “Dat komt door de slim seats,” zegt managing director Boet Kreiken, “daardoor heb je per persoon meer plaats.”
Technisch gezien functioneert het vliegtuig – zoals van een nieuwe machine mag worden verwacht – perfect. De E175 brengt ons vanaf Schiphol eerst in noordelijke richting, waar boven de vliegbasis Leeuwarden een fly-by wordt gemaakt, op 150 meter hoogte tussen flarden mist, met het landingsgestel uitgeklapt. Voordat de Friezen kunnen denken dat er een KLM-vliegtuig in hun achtertuin zal landen, trekt de E175 weer op, voor een zuidelijke koers. Over Midden-Nederland gaat het naar Rotterdam en de Maasvlakte, ditmaal op een hoogte van 600 meter. Alle manoeuvres voert ‘de kist’ met gemak uit.
“Bijna alles gaat vanzelf bij de Embraer,” legt Bas Klop, hoofd vliegdienst van KLM, tijdens de vlucht uit. “Zowel bij de de grotere E190 als bij het kleine broertje, de E175.” Volgens Klop, die zelf ook piloot is op de Embraer E190 en E175, zijn de toestellen ideaal voor “het betere, kortere vliegwerk” waar KLC ze in Europa voor gebruikt. De E190-vloot van KLC is inmiddels compleet, met dertig afgeleverde toestellen. De zeventien E175 zullen medio 2018 alle Fokker F70’s hebben vervangen.
Klop wijst op nog andere voordelen van de E175 ten opzichte van de Fokker F70: er is minder onderhoud nodig en de toestellen kunnen sneller omdraaien. KLC streeft ernaar, als de productie een keer op gang is gekomen, om de E175 binnen 35 minuten na de landing op Schiphol weer in de lucht te krijgen. Op de andere luchthavens moet dit in een half uur kunnen.
Onze rondvlucht met de E175 passeert Rotterdam The Hague Airport, het Westland en draait dan landinwaarts, om uiteindelijk voor de Aalsmeerbaan uit te komen en te landen als een veertje. Als het vliegtuig weer geparkeerd staat op Schiphol-Oost, loopt passagier Harm Kreulen, directeur KLM Nederland, er nog een keer goedkeurend langs. “Een prima kistje,” vindt hij.
De eerste commerciële vlucht met de E175 van KLC is op zondag 27 maart, van Schiphol naar Stavanger, Noorwegen. Bestemmingen die later zullen volgen met de Embraer zijn Brussel, Ålesund en Sandefjord (beide in Noorwegen), Turijn en Manchester. Uiteindelijk zal de E175 naar alle Europese bestemmingen vliegen die KLM Cityhopper voor KLM uitvoert.

