Home / Luchtvaart / Daaag – Malaysia Airlines

Daaag – Malaysia Airlines

Daaag – Malaysia Airlines

De laatste vlucht vanaf Schiphol van Malaysia Airlines zal dinsdagmorgen vertrekken. Vlucht MH19, uitgevoerd met een Boeing 777-200ER, moet volgens de dienstregeling even voor het middaguur opstijgen, richting thuisbasis Kuala Lumpur. De codeshare met KLM op de route blijft – voorlopig – gehandhaafd.

Het zwaar verlieslijdende Malaysia Airlines Berhad  – de volledige naam van de staatsmaatschappij – bouwt veel long haul vluchten af, waaronder die op Amsterdam en Parijs. In Europa blijft alleen Londen Heathrow over als bestemming.

De Maleisische carrier heeft in december 2015 met Emirates uit Dubai een codeshare-overeenkomst getekend, waardoor veel verbindingen van Malaysia in Europa en elders ter wereld door Emirates worden uitgevoerd. Passagiers van Malaysia Airlines kunnen voortaan via een overstap in Dubai het volledige Europese netwerk van Emirates (38 bestemmingen) gebruiken.

MH17 en MH370
Malaysia Airlines maakt sinds 2010 verlies en kreeg daarna in korte tijd twee rampen te verwerken. Op 17 juli 2014 werd MH17 neergeschoten boven Oekraïne, vermoedelijk met een raket van Russische makelij. Dit toestel, een Boeing 777-220ER, was ook opgestegen in Amsterdam. Bij de crash kwamen alle 298 inzittenden om het leven, onder wie 196 Nederlanders.

En op 8 maart 2014 was MH370 al verdwenen; hoewel het vliegtuig met 239 inzittenden nog steeds niet is gevonden, staat het vrijwel vast dat het toestel in zee is gestort. De Maleisische carrier leed door de twee crashes behalve grote financiële ook nog eens reputatieschade.

De huidige CEO Christoph Müller, die op 1 mei 2015 aantrad, heeft een grote reorganisatie in gang gezet, waarbij onder meer 30 procent van de banen bij de carrier moeten verdwijnen. Ook is hij bezig de vloot te verkleinen en te snijden in het netwerk.

Malaysia Airlines wil via de verbintenis met Emirates het intercontinentale netwerk in stand houden en richt zich zélf op verbindingen in Azië. Met hulp van de Arabische maatschappij mikt Müller erop om in 2018 weer break-even te draaien en het jaar daarna winst maken. De carrier is verder bezig het aantal van 29 codeshare-overeenkomsten te verkleinen – er zouden ten minste tien worden opgezegd. Met KLM wordt de samenwerking vooralsnog voortgezet.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….