Home / Luchtvaart / D66 bezorgd over hacken vliegtuigen

D66 bezorgd over hacken vliegtuigen

D66 bezorgd over hacken vliegtuigen

D66 wil Kamervragen stellen naar aanleiding van de presentatie van de Spaanse onderzoeker Hugo Teso, die stelt dat vliegtuigen gehackt kunnen worden. Het belangrijkste systeem dat hiervoor gebruikt zou worden is ACARS, ofwel Aircraft Communications Addressing and Reporting System.

ACARS is een digitale vorm van radiocommunicatie tussen vliegtuigen en grondstations. Via ACARS kan een tekstbericht met bijvoorbeeld een aanpassing van het vluchtplan of recente weergegevens worden verstuurd vanaf een grondstation naar een vliegtuig of andersom. Het wordt dan ook het meest gebruikt voor de communicatie tussen luchtvaartmaatschappij en vliegtuig. Het systeem is ontworpen in 1978 en tot in de jaren ’90 aangepast en verbeterd. Momenteel wordt gewerkt aan een opvolger van ACARS, het Aeronautical Telecommunications Network (ATN), dat komende twintig jaar uitgerold zal worden. D66 is van mening dat dit te langzaam is en dat de technologie die momenteel wordt gebruikt, achterhaald en daardoor onveilig is.

Volgens het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL) wordt de soep niet zo heet gegeten als die wordt opgediend. “Net zoals het radioverkeer tussen vliegtuig en verkeersleiding met de juiste ontvanger te volgen is, kan dit ook met ACARS-berichten, mits je de juiste ontvanger en decoderingssoftware hebt. Wanneer de informatie van ACARS gebruikt wordt voor het Flight Management System, ofwel het systeem dat helpt bij de navigatie en planning van de lucht, gebeurt dit pas na bevestiging van de piloot. Mocht het toestel, wanneer het vliegt op de automatische piloot, toch een beweging maken die afwijkt van het geplande pad, zal de piloot ingrijpen en de besturing overnemen. Daarnaast wordt de vlucht gevolgd door de verkeersleiding die bij iedere afwijking van het geplande pad contact zoekt met de piloot.”

De Spaanse onderzoeker Teso werkt inmiddels met de Europese organisatie voor vliegveiligheid, EASA, samen om de systemen beter te beveiligen. Een goed idee, vindt PNL. “Het is belangrijk om aandacht te besteden aan deze verbeteringen, zodat de beveiliging en veiligheid van de luchtvaart gewaarborgd blijft en nog verder toe kan nemen.”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
CWT afgeperst: 4 mln euro

CWT afgeperst: 4 mln euro

03/08/2020

CWT heeft vorige week 414 bitcoin, een kleine vier miljoen euro, betaald aan hackers die erin waren geslaagd via gijzelsoftware de computers van het bedrijf deels uit te schakelen. Persbureau…

Knokpartij op KLM-vlucht

Knokpartij op KLM-vlucht

03/08/2020

In een vliegtuig van KLM dat afgelopen vrijdag op weg was naar Ibiza heeft zich een vechtpartij tussen passagiers voorgedaan. Aanleiding zou de weigering zijn geweest van enkele van hen…

Akkoord bij BA: lager loon

Akkoord bij BA: lager loon

01/08/2020

De piloten van British Airways hebben ingestemd met een tijdelijke loonsverlaging van twintig procent. Er vallen ook 270 gedwongen ontslagen, wel veel minder dan de directie aanvankelijk wilde. Het akkoord…

Elbers: lagere lonen moeten

Elbers: lagere lonen moeten

31/07/2020

KLM maakt de grootste crisis ooit door en moet daarom hard ingrijpen, ook in de lonen en andere arbeidsvoorwaarden. Dit zei topman Pieter Elbers vrijdag tijdens een videoconferentie met de…

KLM schrapt tot 5.000 banen

KLM schrapt tot 5.000 banen

31/07/2020

KLM heeft vrijdagochtend bekendgemaakt 4.500 tot 5.000 banen te zullen schrappen als gevolg van de coronacrisis, waarvan 1.500 gedwongen ontslagen. De airline leed in het tweede kwartaal een verlies van…

Fors verlies Air France-KLM 

Fors verlies Air France-KLM 

30/07/2020

Air France-KLM heeft in het tweede kwartaal een nettoverlies geleden van 2,6 miljard euro. Dit heeft het Frans-Nederlandse concern donderdagavond bekendgemaakt. Door de corona-crisis daalde het aantal vervoerde passagiers met…