Home / Luchtvaart / D66 bezorgd over hacken vliegtuigen

D66 bezorgd over hacken vliegtuigen

D66 bezorgd over hacken vliegtuigen

D66 wil Kamervragen stellen naar aanleiding van de presentatie van de Spaanse onderzoeker Hugo Teso, die stelt dat vliegtuigen gehackt kunnen worden. Het belangrijkste systeem dat hiervoor gebruikt zou worden is ACARS, ofwel Aircraft Communications Addressing and Reporting System.

ACARS is een digitale vorm van radiocommunicatie tussen vliegtuigen en grondstations. Via ACARS kan een tekstbericht met bijvoorbeeld een aanpassing van het vluchtplan of recente weergegevens worden verstuurd vanaf een grondstation naar een vliegtuig of andersom. Het wordt dan ook het meest gebruikt voor de communicatie tussen luchtvaartmaatschappij en vliegtuig. Het systeem is ontworpen in 1978 en tot in de jaren ’90 aangepast en verbeterd. Momenteel wordt gewerkt aan een opvolger van ACARS, het Aeronautical Telecommunications Network (ATN), dat komende twintig jaar uitgerold zal worden. D66 is van mening dat dit te langzaam is en dat de technologie die momenteel wordt gebruikt, achterhaald en daardoor onveilig is.

Volgens het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL) wordt de soep niet zo heet gegeten als die wordt opgediend. “Net zoals het radioverkeer tussen vliegtuig en verkeersleiding met de juiste ontvanger te volgen is, kan dit ook met ACARS-berichten, mits je de juiste ontvanger en decoderingssoftware hebt. Wanneer de informatie van ACARS gebruikt wordt voor het Flight Management System, ofwel het systeem dat helpt bij de navigatie en planning van de lucht, gebeurt dit pas na bevestiging van de piloot. Mocht het toestel, wanneer het vliegt op de automatische piloot, toch een beweging maken die afwijkt van het geplande pad, zal de piloot ingrijpen en de besturing overnemen. Daarnaast wordt de vlucht gevolgd door de verkeersleiding die bij iedere afwijking van het geplande pad contact zoekt met de piloot.”

De Spaanse onderzoeker Teso werkt inmiddels met de Europese organisatie voor vliegveiligheid, EASA, samen om de systemen beter te beveiligen. Een goed idee, vindt PNL. “Het is belangrijk om aandacht te besteden aan deze verbeteringen, zodat de beveiliging en veiligheid van de luchtvaart gewaarborgd blijft en nog verder toe kan nemen.”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
AmEx GBT naar de beurs

AmEx GBT naar de beurs

08/12/2021

American Express Global Business Travel (GBT) gaat samen met een speciaal vehikel naar de beurs, als aparte entiteit. De geschatte waarde van deze Initial Public Offering ligt rond de 5,3…

Wat doen we met Schiphol?

Wat doen we met Schiphol?

08/12/2021

Het demissionaire kabinet zit in zijn maag met Schiphol. Adviseurs hebben erop gewezen dat de luchthaven niet voldoet aan de milieunormen en fors zou moeten krimpen. De NOS meldt dat…

EASA: bliksemgevaar A350

EASA: bliksemgevaar A350

07/12/2021

EASA waarschuwt dat bliksemafleiders op de A350 mogelijk niet goed werken, waardoor het composiet-toestel bij een inslag gevaar kan lopen. Het is niet het enige probleem van het type: ook…

Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…