Home / Luchtvaart / CSeries Bombardier wankelt

CSeries Bombardier wankelt

CSeries Bombardier wankelt

AirBaltic wil van Bombardier betere garanties over de bouw van het nieuwe vliegtuigtype CSeries. “We willen duidelijkheid over de status van het programma,” zegt CEO Martin Gauss tegen Zakenreis.

Door technische problemen heeft de CSeries van de Canadese fabrikant veel vertraging opgelopen. Gauss denkt dat het vliegtuig “uiteindelijk” wel in dienst zal komen – voor zijn airline gepand in 2016 – maar hij maakt zich zorgen over de lange termijn. Het aantal orders van 243 vindt hij te laag om een lange productielijn en goed onderhoud te garanderen. “Bouwt Bombardier over vijf jaar nog steeds de CSeries, vraag ik me af en ook of er er dan nog voldoende onderdelen zijn.  Ik heb Bombardier op het hart gedrukt hun orderboek beter te vullen.”

Bombardier bouwt de CSeries in twee varianten (CS100 en CS300) tot maximaal 160 stoelen. De fabrikant poogt hiermee het duopolie van Airbus en Boeing op de markt van grote vliegtuigen, met meer dan 150 zitplaatsen, te doorbreken. AirBaltic heeft van de CS300 dertien stuks besteld. Maar net als andere uitdagers heeft ook Bombardier te maken gekregen met technische obstakels.

Bombardier bouwt al jaren met succes turboproptoestellen, zakenjets en jets met maximaal 100 stoelen (CRJ). De stap naar het grote werk blijkt technisch gezien niet zo makkelijk als gedacht, waardoor het programma aanzienlijk is vertraagd. Het gevolg is dat Bombardier Aerospace, de verantwoordelijke divisie van de multinational, in financiële nood zit. Airbus, de Europese concurrent, heeft een verzoek om hulp inmiddels afgewezen.

De enige hoop is nu gevestigd op het Chinese staatsbedrijf Comac, met wie Bombardier sinds 2012 samenwerkt in de ontwikkeling van de Comac C919, een toestel dat lijkt op de CSeries. Ook Comac heeft moeite om de laatste stap te zetten naar een vliegwaardig toestel. Vraag is nu of de Chinezen bereid zijn geld te steken in de CSeries en of Bombardier nog meer technologie wil delen, zodat beide vliegtuigen van de grond komen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe grond-bond KLM i.o.

Nieuwe grond-bond KLM i.o.

12/08/2020

Een groep jonge KLM-employees aan de grond is bezig een nieuwe vakbond op te richten onder de naam UnifiedKLM. Mede-initiatiefnemer Jelle van Miltenburg zegt tegen Zakenreis dat veel personeel zich…

Heathrow kromp in juli 88 pct

Heathrow kromp in juli 88 pct

11/08/2020

Afgelopen juli reisden 860.000 passagiers via Heathrow, een krimp van 88 procent ten opzichte van juli 2019. De luchthaven constateert dinsdag wel een “lichte stijging” van het verkeer sinds het…

‘Enorme kansen’ BCD Travel

‘Enorme kansen’ BCD Travel

10/08/2020

BCD Travel heeft een nieuwe deal gesloten met SAP Concur voor zakelijke hotelreserveringen. BCD zegt dat overeenkomsten als deze in coronatijd “enorme kansen” bieden om “toegevoegde waarde te blijven leveren”…

Veel agressie door corona

Veel agressie door corona

10/08/2020

De Inspectie Leefomgeving en Transport zegt maandag zich zorgen te maken over de vele meldingen van “misdragende passagiers” aan boord van vliegtuigen, met vertrek van of aankomst op Nederlandse luchthavens….