Home / Luchtvaart / Crown Lounge KLM geopend

Crown Lounge KLM geopend

Crown Lounge KLM geopend

KLM heeft de nieuwe non-Schengen Crown Lounge op Schiphol na vijf jaar bouwen officieel geopend. De lounge, voor passagiers in de business class, zou aanvankelijk in 2016 opengaan, maar er kwam verscheidene malen uitstel.

Een deel van de lounge, die ligt tussen de E- en F-pier, ging eerder wel al open. Nu is de gehele ruimte  klaar, met een capaciteit die het dubbele is van de oude situatie. De lounge heeft een oppervlakte van 6.800 vierkante meter en ongeveer duizend gratis zitplaatsen.

Betaalde service
Daarnaast is in de lounge een à la carte restaurant, Blue by KLM, met aangrenzende Blue Bar, waar voor eten en drinken moet worden betaald. Het menu van Blue is samengesteld door Joris Bijdendijk van RIJKS, het met één Michelinster bekroonde restaurant van het Rijksmuseum.

KLM is voor zover bekend de eerste airline die gasten laat betalen voor een deel van de service in de lounge – een business class lounge is normaal gesproken juist een plaats waar premium passagiers voor niets hoeven te betalen. KLM benadrukt dat de normale dienstverlening in de lounge gratis blijft. Het restaurant kookt ‘op topniveau’ en de drankjes in de bar zijn ‘exclusief’, vandaar dat KLM er geld voor vraagt. Of het concept zal aanslaan moet nog blijken.

Landschappen
De lounge is verdeeld in vijf ‘landschappen,’ zoals KLM ze noemt.

Polder is om te werken en te ontspannen. Het groene tapijt moet ‘uitgestrekte Hollandse weiden’ voorstellen. Een 110 meter lange LED-lichtmuur simuleert de Nederlandse hemel. De verlichting past zich aan het moment van de dag aan, inclusief een zonsondergang.

In City is live-cooking, een Heineken Bar en een koffiebar met een barista. Het nieuwe concept voor eten en drinken wordt er verzorgd door partner Vermaat.

Sea biedt de gasten persoonlijke verzorging. Er zijn twintig douches (gratis), die wel vooraf gereserveerd moeten worden bij  self-service-kiosken in de lounge. In dit ‘landschap’ staan ook slaapcabines. Deze zijn niet gratis, maar kosten euro 49,50 voor drie uur. De douches en de slaapcabines krijgen in de toekomst een automatisch digitaal sleutelsysteem met QR-codes.

Dutch Mountain is voor entertainment. Er is een tv-kamer en een dj-stand voor speciale evenementen. Daarnaast is er aandacht voor Dutch design en historische attributen uit het KLM-erfgoed.

Sky ten slotte is het ‘exclusieve gebied’ op de tweede verdieping, met restaurant en bar, waar de service tegen betaling is. Hier bevindt zich ook een buitenterras met uitzicht over de luchthaven.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM koopt Jet Airways uit

KLM koopt Jet Airways uit

17/01/2020

Jet Airways wil haar activiteiten en bezittingen op Schiphol verkopen aan KLM. Het gaat onder meer om kantoorruimte, een Boeing 777-300ER en marketing van de failliete Indiase carrier. KLM aast…

APG bestaat vijftig jaar

APG bestaat vijftig jaar

16/01/2020

APG Air Agencies viert deze maand haar 50-jarig bestaan. APG is een mondiale organisatie van general sales agents voor airlines. Van de ongeveer duizend maatschappijen die er bestaan, zijn 170…

AA zet Boeing 787 in ex AMS

AA zet Boeing 787 in ex AMS

16/01/2020

American Airlines is begonnen met het inzetten van de Boeing 787-8 Dreamliner van Amsterdam naar de hub in Philadelphia (PHL). De introductie betekent een toename van de capaciteit met ruim…