Home / Luchtvaart / Crown Lounge KLM geopend

Crown Lounge KLM geopend

Crown Lounge KLM geopend

KLM heeft de nieuwe non-Schengen Crown Lounge op Schiphol na vijf jaar bouwen officieel geopend. De lounge, voor passagiers in de business class, zou aanvankelijk in 2016 opengaan, maar er kwam verscheidene malen uitstel.

Een deel van de lounge, die ligt tussen de E- en F-pier, ging eerder wel al open. Nu is de gehele ruimte  klaar, met een capaciteit die het dubbele is van de oude situatie. De lounge heeft een oppervlakte van 6.800 vierkante meter en ongeveer duizend gratis zitplaatsen.

Betaalde service
Daarnaast is in de lounge een à la carte restaurant, Blue by KLM, met aangrenzende Blue Bar, waar voor eten en drinken moet worden betaald. Het menu van Blue is samengesteld door Joris Bijdendijk van RIJKS, het met één Michelinster bekroonde restaurant van het Rijksmuseum.

KLM is voor zover bekend de eerste airline die gasten laat betalen voor een deel van de service in de lounge – een business class lounge is normaal gesproken juist een plaats waar premium passagiers voor niets hoeven te betalen. KLM benadrukt dat de normale dienstverlening in de lounge gratis blijft. Het restaurant kookt ‘op topniveau’ en de drankjes in de bar zijn ‘exclusief’, vandaar dat KLM er geld voor vraagt. Of het concept zal aanslaan moet nog blijken.

Landschappen
De lounge is verdeeld in vijf ‘landschappen,’ zoals KLM ze noemt.

Polder is om te werken en te ontspannen. Het groene tapijt moet ‘uitgestrekte Hollandse weiden’ voorstellen. Een 110 meter lange LED-lichtmuur simuleert de Nederlandse hemel. De verlichting past zich aan het moment van de dag aan, inclusief een zonsondergang.

In City is live-cooking, een Heineken Bar en een koffiebar met een barista. Het nieuwe concept voor eten en drinken wordt er verzorgd door partner Vermaat.

Sea biedt de gasten persoonlijke verzorging. Er zijn twintig douches (gratis), die wel vooraf gereserveerd moeten worden bij  self-service-kiosken in de lounge. In dit ‘landschap’ staan ook slaapcabines. Deze zijn niet gratis, maar kosten euro 49,50 voor drie uur. De douches en de slaapcabines krijgen in de toekomst een automatisch digitaal sleutelsysteem met QR-codes.

Dutch Mountain is voor entertainment. Er is een tv-kamer en een dj-stand voor speciale evenementen. Daarnaast is er aandacht voor Dutch design en historische attributen uit het KLM-erfgoed.

Sky ten slotte is het ‘exclusieve gebied’ op de tweede verdieping, met restaurant en bar, waar de service tegen betaling is. Hier bevindt zich ook een buitenterras met uitzicht over de luchthaven.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Marc Lammens weg bij ATPI

Marc Lammens weg bij ATPI

03/06/2020

Marc Lammens is vertrokken bij de ATPI Groep. Lammens was sinds augustus 2017 managing director van de zakenreisactiviteiten van ATPI in Nederland en België. Zijn werkzaamheden worden per direct overgenomen…